09 september 2011

bilder.


Jag var tjugotvå år när utställningen Catwalk visades på  Fotografiska Museet/Moderna Museet i Stockholm. Arton år sedan, det är verkligen år och dar sedan. En hel evighet. Och det slog mig häromdagen när jag hittade en gäng fotoböcker inköpta under den tiden, en del köpta i New York, att jag var jag var helt tagen av fotografi just då. Samtidigt så hängde jag jättemycket i ett liten skrubb i en källare och framkallade och donade men sen vet i tusan vad som hände. Jag måste ha tappat bort allt på vägen någonstans. Märkligt sånt där. Varför tappar man bort det man gillar?


Utställningen Catwalk var jag tydligen så pass tagen av att jag köpte både en massa posters och fotoböcker. Och faktiskt hittade jag den där rullen med posters för ett tag sedan. Helt ovetandes om vad som fanns där i hade den tydligen följt med i alla flyttar hit och dit. Tur.

De som deltog var ett gäng grymma fotografer.


Det var knappt att jag mindes att Stockholm hade ett Fotografiskt museeum för sådär länge sedan. Men det låg på Moderna Musset. Frågan är bara var Moderna låg 1993, jag minns faktiskt inte.

Den högra bilden är plåtat av Mikael Jansson och den vänstra av Denise Grünstein. Illustrationen
 Guide to Manhattan av David Ehrenstråhle är inte alls sådär gammal och 90-tal.  Finns att köpa här.



Och så fotografiet  Girl and Badger  Det är Jenny Brandt (Dos Family) som har plåtat. Min barn var helt konfunderade i flera veckor av själva bilden.


Vad gör flickan i mörkret alldeles själv? Hon står ju på vägen? Är hon kompis med grävlingen? Sover den? Vad gör prinsessan (Nomi såklart, som är glitterfixerad) där ensam,var är hennes mamma och pappa? Tänk om det kommer en bil…


Och det är det som är det fina med fotografier. Man vill liksom bli lite konfunderad. Och påtal om det så vill jag se Helen Lewitt och utställningen Urban Lyrics , Fotografiska 23 september - 11 december.

Ha en fin fredag förresten!


24 kommentarer:

  1. Det låg på Skeppsholmen då, flyttades in till gamla spårvagnshallarna -96 medans det renoverades i två år.

    Moderna har en gedigen fotokonst.
    Jag var på en guidad visning i tisdags på MM som leddes av Leif Wigh som var fotointendent där 1977-2004. Han hade så mycket att berätta om både fotografer och bilder. Otroligt kunnig man. Två timmar lyssnade vi men det kunde lika gärna ha varit hela natten.

    http://www.modernamuseet.se/sv/Stockholm/Utstallningar/2009/Ater-till-verkligheten/

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen intressant med foto, både för barn ohcvuxna - vi ser olika saker. Och det är väl egentligen bara upp till betraktaren att avgöra vad man ska tolka? Fascinerande.

    Ha en härlig helg fina du!

    SvaraRadera
  3. Ja, varför tappar man bort vissa av sina gamla intressen. Det är synd. Men det är ju aldrig för sent att ta upp dem igen :)

    Jag önskar dig en härlig fredag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart inlägg! Tycker absolut att att du ska installera ett mörkerrum nere i er källare. Jennys foto är underbart! Jag ser verkligen fram emot att se mer från henne.
    Ha den finaste helgen!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inlägg!!!! Och fotona är underbara! Tack för det;) jag tecknade väldigt mycket förr, jag undrar oxå varför man tappar bort det man gillar? Har du plats för ett mörkerrum hos dig? Kram johanna

    SvaraRadera
  6. Tycker mycket om hela atmosfären i detta inlägg. Hjärta för alla länkar och tankar. Fin fredag till dig med!

    SvaraRadera
  7. Gud vad roligt, vilken skatt och vilken historia! TAck för att du delar med dig...

    Kram Sofie

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag måste bara säga att jag älskar din blogg! jag brukade handla i din mysiga butik lite då och då och så en gång var den bara borta. vad snopen jag blev! bara sådär! och jag som var så lycklig över att kunna handla så fina saker i "stan"... men av en slump (nu tror jag inte på slumpen, men det är ju en annan historia) hittade jag din blogg :-) och vad glad jag blev när jag läste att du ska öppna en webbutik :-) var bara tvungen att säga det... ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  9. Den sista helgen är jag i Stockholm, och nu gav du mig ett tips om vart vi ska gå den lördagen (10 december) och titta. Tack för det!

    Vet du - du driver den absolut - för min smak - bästa bloggen! Det finns ingenstans där jag får så mycket inspiration och pepp som här. En lagom blanding av glamm och damm. Tack!

    Kram.

    SvaraRadera
  10. Så fina foton! Och Du har alltid så fina bilder! Och ditt hem.... Jag vill bo hos dig! Kul att du skrev om flickan med grävlingen. Har sett den nånstans, minns inte var, och undrat var den kom ifrån! Och tack för din långa personliga berättelse om flytten. Så fint att få ta del av det personliga. Tankar och känslor. Och tack för svaret om den fina planchen på Morristapeten.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Jag håller med föregående, va du är duktig på att ta helt fantastiskt fina bilder! och att få titta in i ditt vackra hem, det är lycka det:)) Tack för att du vill dela med dig av det! Trevlig helg, kramkram jessica:)

    SvaraRadera
  12. superfina bilder. klart man blir såld! Jag förstår dig till fullo. :-)

    Trevlig helg!
    Kram- Helena

    SvaraRadera
  13. Åh nu blev jag alldeles till mig... Vilken fin skatt du hittade i gömmorna! Fotografier och fotokonst sållar jag till "gillar mycket", men samtidigt har jag liksom inte gestaltat det här hemma på något sätt. Men nu blev jag klart inspirerad - tack!

    SvaraRadera
  14. Jag såg Mikael Janssons i tidningen Foto och förälskade mig direkt. Men jag har inte heller hittat någon hemsida...

    SvaraRadera
  15. Var är taklampan ifrån?
    Mvh Helen

    SvaraRadera
  16. vilken skatt.
    och vilken lycka.

    jag försöker hitta tillbaka till allt det där.
    som jag gillar. utan att bry mig om att andra ska göra det.

    kram.

    SvaraRadera
  17. Vilka fynd! Fantastiskt när man kan fynda hos sig själv.

    SvaraRadera
  18. Helen - Hej! Lampan är ett riktigt superloppisfynd.

    Skulle tro att det är en äkta sjuttis. Den är gjord i spån och formen är fantastisk. Men jag tror att det går att fynda sådana här lampor lite här och var, de har liksom inte blivit heta. Ännu ;)

    Fin lördag,
    hälsar Sofia

    SvaraRadera
  19. Hej fina Sofia!

    Nyss hemkommen från Canada och jag kikar in hos mina favoriter. Var lite nyfiken på om du öppnat butiken än. :) Jag läääängtar!!!

    Underbara bilder. Verkligen! Fotografiska ska jag besöka så snart jag kommer till Sthlm.

    En liten fråga... den blommiga retrosnygga gula tapeten. (med gula blommor) i Viggos rum (tror jag det är) I det här inlägget syns den tex. http://mokkasin.blogspot.com/2011/08/viggos-school-love.html

    Vet du märket? Vad den heter? :)
    Stort tack!

    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  20. Det är verkligen häftig med foto och bilder, att vi kan se så olika saker och att det väcker så mkt tankar hos oss....

    Kram D

    SvaraRadera
  21. Lotta - Hej o välkommen hem från Canada.

    Tapeten sitter in Charlies och Nomis rum och det är Krysantemer från Svensk Tenn.

    http://www.svenskttenn.se/sv-se/product/0132/tapeter/ta10142/tapet-krysantemer.aspx

    Fin helg,
    Sofia

    SvaraRadera
  22. underbart inlägg och fantastiska bilder, är lite sugen på en David Ehrenstråhle också, så snyggt med träramarna. jag var på fotografiska igår,det är verkligen nått speciellt med foto, ha en fin söndag! kram

    SvaraRadera
  23. vilka alldeles underbara foton ovan.. Foton på foton ;)
    Jag blir helt tagen!

    NewYork postern hänger hemma hos mig också och den är såå fin!
    "Girl & Badger"-fotot har jag i en inspirationsmapp och det är helt magiskt.. Inte visste jag att det gick att köpa, det måste jag kolla in direkt; Tack för tipset!!

    Och du, varsågod för kommentaren ang ditt flyttproblem, det var det lilla..

    Ha en skön början på veckan. Kram

    SvaraRadera