22 februari 2012

mint igen och en inneboende på vinden.


Jag packade ner dem förra våren. Mina säkerligen tjugo år gamla muggar och assietter från Höganäs. Inget skrytposlin här inte. Men jag har alltid gillat just själva färgen. Fast den slutade man såklart att tillverka så jag fyllde på den där servisen med mörkgrönt och grått. Och gillade aldrig, så de andra färgerna har varit nedpackade i evigheter och får förbli så. Men de mintgröna ser ut lite som Uppsala Ekeby och Gefle. Så i dessa mint-tider så slog det mig att jag nog skulle blanda på med lite loppis. Vårens projekt. Åttiotals Höganäs plus fyrtiotals Gefle. Så hela rasket åkte ner från vinden imorse.


För övrigt slutade besöket på vinden med längsta debatten. Viggo har alltid slängt sig med ord som han inte alltid har koll på. Idag gick diskussionen såhär. Och den är inte slut än - det är bara det att nu är han inte hemma.

- Det har bott en incident på vinden!
- Va?
- Det har bott en incident här uppe, det har pappa sagt.
- Det har väl inte bott någon häruppe? Och en incident kan väl inte... 
- Jooohooo! För hundra år sedan. En incident. Det säger pappa.
Och sådär har vi hållt på hela dagen mest. K säger att han har sagt student. Jag undrar om det ens har bott någon på våran vind på 20-talet. Och Viggo fortsätter att hävda att det har det visst. En incident alltså. Ingen student. Student vet han ju vad det är. Men nu handlar det om en incident. Som har bott på vår vind.
Och eftersom Viggo är envis som synden så finns det ingen ände på diskussionen. Jag tjatar bestämt på, om att det är möjligt att vem som helst kan ha bott på vår vind, bara inte en incident. Man vill ju ha sista ordet.

Men som sagt. Det var en incident som bodde där. Det har pappa sagt. Och då är det så. Punkt.

14 kommentarer:

  1. Och jag fann min mintiga lilla kanna från Höganäs i dag och blev himla glad att jag inte rensat ut den under vägen :) Jag hade himmelsblå när det begav sig för många år sedan. Så himla snyggt då - nu - sådär ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, en incident! Och mint är aldrig fel, dottern vill ha det i hela sitt rum! Och det ska hon få!

    SvaraRadera
  3. jag älskar oxå den där färgen, är helt såld på den just nu! Allt som har den blir lixom liite finare. kram emelie

    SvaraRadera
  4. Supersnyggt blir det tror jag! Rolig debatt :-)

    SvaraRadera
  5. Incident ;)
    Så snyggt vårporslin!
    Kram

    SvaraRadera
  6. men wooow! vilka bilder! tack för inspirationen, har precis flyttat och behöver så mycket av det till alla mina nya 130 kvm här på vinden! mini

    SvaraRadera
  7. Superduper snyggt! Älskar färgen! :)

    SvaraRadera
  8. Helt underbara bilder! Du har en galet inspirerande blogg!

    En lite tråkigare fråga är det mitt bloglovin-konto som gått bananas eller ditt? Bloglovin säger att du gjort 14 inlägg på bara nån timme och det verkar inte vara dina inlägg. (det är likadant med bloggen jordgubbar med mjölk...)

    /Elin

    SvaraRadera
  9. Gud va fina bilder och gud vad man vill ha VÅR nu!

    SvaraRadera
  10. Klart det var! Kanske en incidentstudent?!!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  11. Men det är ju jättetufft med en inneboende incident på vinden. Något att skryta om i plugget! Hoppas ni hitta en gemensam story som båda kan leva med. :)

    SvaraRadera
  12. Hi hi! Visst är det svårt ibland att bita sig i tungan om det där sista ordet :) när man vet att man har rätt. Vi har en sådan där tvistefråga som vi fortfarande skrattar åt och numera även 14-åringen: När han var 3 skulle han hjälpa mig med tomaterna till salladen. Han hävdade bestämt att han inte KUNDE skära sig på kniven. Jag höll inte riktigt med, men det gick inte att få in i hans lilla huvud att han kunde ha fel. Den egenskapen finns ju kvar (att alltid ha rätt), men numera inser till och med han att det går att skära sig vid tomatskärning :)
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  13. Hahahaha.. alltså.. när jag läser något kul eller ser något kul på tv så småskrattar jag eller ler oftast inombords.. Men ibland när något är extra kul eller om något är sådär så det går rakt in i hjärtat då skrattar jag ut högt.. Det gjorde jag nyss när jag läste ditt inlägg. En incident, haha, så himlans sött!
    Man borde ha en bok att skriva ner alla dessa underbara, innerliga spontana saker..

    Och det mintgröna är ju jättefint! Bra att det fick flytta in igen ;)

    Kul att jag kunde ge dig lite extra glädje och energi med mitt inlägg igår.
    Jag skulle nog kunna göra ett sådant inlägg med bilder från din blogg typ varje dag ;)

    SvaraRadera