30 juni 2011

någon måste ju veta hur man tar kål på dem.


Idag skulle jag egentligen bara vilja veta en endaste sak. Hur blir man väck tvestjärtar? Forever. Eller nåväl, ett par veckor skulle jag också föredra. Eller två dagar.  Vilka tips som helst tas tacksamt emot.  Husmorstips, giftiga tips, konstiga tips. Jag är beredd på vad som helst bara de slinkiga små krypen försvinner. De är ju för fasiken överallt. Ännu en fördel med storstan. Inga tvestjärtar så långt ögat når. Och inga andra småkryp heller. Jag hade nästan glömt att det fanns myggor när vi bodde i stan. Inte konstigt att ungarna till och med trodde att en bananfluga var skräcken själv när vi flyttade hit.

Och nej, bilderna har inget med tvestjärtar att göra men det får ni stå ut med. De platsar inte på bild.

13 kommentarer:

  1. Jag vill också veta hur man blir väck tvestjärtar. Igårkväll när vi satt på verandan och hade det trevligt damp det ner en rakt i mitt knä. Från taket. De är verkligen överallt. Ljuva bilder. Som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  2. Vi kan istället lätt stå ut med bilderna i detta inlägg, så mycket trevligare att fästa blicken på en kryp som tvestjärtar !

    Nej , jag har tyvärr inget tips då det gäller utplåningen av små äckliga tvestjärtar.

    Fin fortsatt varm torsdag / Carina

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina bilder. Önskar jag kunde hjälpa dig med tvestjärtarna som för övrigt kallas örnastörtar i vissa delar av Skåne, kul va, det var allt jag hade att bidra med :)

    SvaraRadera
  4. Jag hade också problem med dem i min tidigare bostad. Hittade dem lite överallt, mkt irriterande! Anticimex skriver så här: "Fukta en bit wellpapp lätt, och rulla ihop den. Placera sedan rullen på den plats där tvestjärtarna finns. Nästa morgon kan rullen förpassas till ex vis komposten, där tvestjärtarna gör nytta. Sätt gärna rullen kring brevlådans stolpe på kvällen, då befrias tidningen från besökare."

    SvaraRadera
  5. Lägg ut lite bikarbonat så ska de nog försvinna.. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hihi jag som letade och letade på bilderna efter tvestjärtarna;) Fina bilder. Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Nope, har inga tvestjärtar så inga tips kan jag ge. Däremot har vi haft en hel del bålgetingar på besök inomhus och de är vansinnigt stora. Jag har varit och köpt ett spray som man sprayar på dem och de tvärdör. Så himla smidigt. Det kanske funkar på tvestjärtar också :)
    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  8. tvestjärtar vet jag tyvärr inget som råder bot på... men jag vill bara hälsa att jag idag hade stor nytta av ditt tips med kalaspåsar till barn som du skrev om i mars. Gjorde ett gäng till ett barnkalas på söndag och de blev så fina! Så stort tack för det tipset:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Tänka sig att ja kommer in på din blogg för första gången och rakt av får avfyra mitt absolut bästa husmorstips alla kategorier! Kanel.
    Jag bodde i en hemsk lägenhet nästan på bottenplan med en balkong i stan. Tvestjärtarvidren överallt, panik. Strödde kanel vid balkongdörren, i fönstren, ja de ställena där de kan tänka sig komma in. Så även listen till badrummet då dom gillar fukt och mörker. Vips så var dom borta! Kan bero på att kanel torkar ut. Testa, hoppas det fungerar för dig!

    SvaraRadera
  10. Men oh!
    Vad gör du för fin fina svalor till smycken? Spännande ...

    När du öppnar webshoppen så återkommer jag med beställning av lådor etc. Kan inte bestämma mig. Letar efter ett par lådor lite större för tvättstugan ;)

    Kram och njut av ert vackra hus/trädgård.
    Kram, kram.

    SvaraRadera
  11. Jag önskar så att jag visste något bra knep. De är förskräckliga och kanske de äckligaste djur jag vet. Så fort man lyfter på något så myllrar det ut äckelsvarta djur. Jag får panik!! Men något bra husmorstips eller liknande har jag inte på lager... men det borde ju finnas något!

    Ha en fin fredag!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder! HOppas du blir kvitt de där äckliga tveskärtarna snart. Huvva! Tyvärr har jag inget tips...

    Ha en fin kväll!
    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  13. De äckliga små jävlarna! Hatar dom! Och de är ju verkligen ööööverallt.

    SvaraRadera