10 juni 2011

sommarlov.


Skolavslutning. Och en försmak av stormig tonårstid såhär redan i första klass. Det handlar om kläder. Jag skulle inte säga något om jag tvingade Liv att bära värsta stassen. Tidernas festblåsa liksom. Typ paljettprydd puffklänning a la maräng. Inte ens i närheten faktiskt, hon bestämmer nästan alltid själv. Men nu var det ju i alla fall skolavslutning. Och jag gick med på de gamla vanliga conversen och svartvit randig långkjol. Men så var det en liten hake. Som gjorde att det härjades i tre timmar igår, surades halva morgonen och var det första som kom på tal efter själva avslutningen. En simpel vit liten blus med pyttelite brodyr, ett par fjuttiga veck och en svag minipuff i ärmen. Istället för ett svart urtvättat trikålinne. Japp, där har din dagens dilemma och elände. Och gårdagens. Och dummaste mamman i världen var löjligt konsekvent. Orubblig. Lite finess får det allt lov att vara. Sista dagen i ettan och allt.

16 kommentarer:

  1. Hoppsan, en bestämd liten dam minsann med den vackraste buketten!

    Trevlig helg och kram!
    /Kristina

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag känner igen mej, att vissa gånger måste det vara lite finess och fräscht.
    Till vardags kan man kompromissa :-)

    Japp, det är INTE lätt.

    Fast nu är mina flickor stora och har på sig precis det dom vill. "Å ja gillar det"

    Kram Lissen

    SvaraRadera
  3. Åhhh, vår donna här hemma har tamejtusan varit viljestark ända sen hon föddes, det gäller att orka vara konsekvent. De är roliga de små liven.

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  4. Ja vad säger man. Helt hopplöst ibland. Och just det där att man inte fattar... det jag inte fattar är att jag är där nu dvs att jag nu är den som inte fattar... Det ska ju vara min mamma som brukar ta på sig den rollen.... ;-) Hmm...

    Men visst är det något speciellt med skolavslutning!

    kram Erica

    SvaraRadera
  5. Hahaha..ja du det är sant som det är sagt.."små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer"..;-)

    SvaraRadera
  6. Hur gammal är din dotter? Jag har haft elever från årskurs ett till nio sedan tjugo år tillbaka. Intresset för kläder kommer enligt mig tidigast i årskurs tre, eller
    senare tiden i årskurs två. Låt barnen välja, strunta i konflikten. Låt barnen välja, och vill de se ut som en maräng, så är det helt ok. Vad jag har lärt mig genom åren är att man ska välja sina konflikter, och att klädval tillhör det som har minst betydelse för att få vardagen att gå ihop.

    För övrigt så tycker jag att din blogg har så himla fina bilder och det är så roligt att återvända och se och läsa dina inägg!!

    /Inga Gill
    Borås

    SvaraRadera
  7. Inga Gill: Jag jobbar på förskola, och intresset för kläder finns hos många redan från tre års ålder. Det är ett evigt diskuterande med föräldrarna berättar de ofta, barnen har favoritplagg och favoritfärger på plaggen, det önskas kläder i vissa färger medan andra helt ratas.... Ibland måste ju kläder tvättas, ibland är de bara inte lämpliga för vädret, så det blir strider.
    /Ingela

    SvaraRadera
  8. Hahaha, min son gick ut ettan igår också. Han ville ha samma svettiga tröja som dagen innan och mjukisbyxor med hål på ena knät! Gissa om det surades en hel del här också!!! Men även här höll vi en konsekvent linje :-)
    /Kram Victoria

    SvaraRadera
  9. Haha, ja så där kan det bli - minitonår! :-)

    SvaraRadera
  10. Gud så gulligt!! 1 - 0 till mamman eller?! Jag ser nästan fram emot dessa diskussioner.

    SvaraRadera
  11. Sommarlov! Å så härligt! Och väldigt fina bilder. Önskar dig en härlig sommar!

    SvaraRadera
  12. Åh, så ljuvliga de är de små liven emellanåt.. så jag känner igen mig. Skrev just häromdagen om tonåringarna. En lista jag fått låna av en annan bloggerska.
    Skönt med sommarlov dock, fast vi får vänta ytterligare en vecka. Och vilken vecka sen.. Skolan har haft ett helt läsår på sig att sprida ut aktiviteter.. nu ska ALLT göras på FYRA dar.. t o m nätterna tas i bruk...

    kram Maria

    SvaraRadera
  13. Hahaha! Jag har det på känn, att om ett år när min dotter slutar ettan, är det vi som står där och dividerar. Det smyger sig på här mer och mer.

    Det hörs och ser i alla fall ut som om er komprimis blev en väldigt fin sådan. Trevlig sommar till er. Både dotter och mamma!

    SvaraRadera