28 april 2011

det blir himla fina högar.


Jag har ju skrivit om porslinet härhemma förut. Och att det är mycket loppis. Och udda. Och att det oftast går alldeles utmärkt. Men ibland kommer det dagar då de där udda porslinet känns rörigt. Vid lite grubbliga perioder blir gärna rörighet lite jobbigt. Då vill man ha samma. Alla äter på likadan tallrik. Alla dricker ur likadant glas. Lugnt och fridfullt. Och det går ju lätt att försvara ett sådant inköp om man har två Iittala-tallrikar, tre Höganäs-tallrikar och sjutton enstaka exemplar av allehanda loppisfynd. Samtidigt som Ikea lanserar en urtjusig serie. Jag gillar den massor. Och högarna blir så himla fina.

Och på bild kanske de här glasen inte ser så flotta ut. Fast de är det. Och mönstret på House Doctors askar tröttnar jag aldrig på. Är glad att jag hann lägga beslag på en i butiken innan de tog slut. Men här kan du köpa den stora förvaringsasken och här det lilla smyckeskrinet. Ljuvliga är de.

18 kommentarer:

  1. Vilket fint porslin! Håller precis med dig, ibland vill man bara ha det enhetligt och "cleant". Just nu har vi också en salig blandning av porslin men har länga tänkt att jag vill ha något mer vanligt hederligt när jag vill ha lite lugn här hemma. Tack för tipset :)
    Mönstret från house doctor är underbart. Jag köpte omslagspappret i helgen. Mycket nöjd!

    Ha det bäst nu.
    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  2. Åh vill ha det porslinet! Men får det plats i diskmaskinen undrar praktikern i mig ;) . Glasen var fina de också. Kram och tack för omtanken // Elvira

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att jag satt uppe en stund till så jag kunde se ditt inlägg nu. Vilken makalöst vacker bild, med porslinet och körsbärsträdet. och porslinet får ett stort jag-vill-ha. Ja de andra bilderna var ju också superfina men den översta kunde jag inte sluta titta på. Såg du mitt svar på din kommentar? Glad blev jag!!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också vitt porslin, men det kan var roligt och blanda också...

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  5. Oj superfin bild, så vackra fönster och porslin och träd! Gillar glasen också, typ dricka -vin- på -filt- utomhus-glas, och inne också såklart, bra tips!
    Malin

    SvaraRadera
  6. Och vi som behöver nytt vitt vardagsporslin eftersom vårt gamla från IKEA är så välanvänt att det inte finns så många delar kvar att använda ;) Tack för tipset bästa du! Kram/Malin

    SvaraRadera
  7. Å så fint! Det där fönstret på glänt, det hade jag gärna haft. Alltså både gammalt och spröjsat fönster och trädblomningen utanför. Trollspö, tack!

    Superfint porslin och absolut något som skulle kunna ta över där nött vardagsservis snart ger upp. Hur många gånger kan man diska Arabia, typ. Alldeles för många gånger.

    Alltid lika trevligt att titta in här.
    Kram kram.
    PS. jag nämner det inte, men du vet ändå vad jag menar. Vill göra rätt för mig bara... :) DS.

    SvaraRadera
  8. Din bild på porslinet är magisk. Liksom all sommardröm inkapslad i ett fotografi. Och här säljs inte ens porslinet. Antiklimax där när jag fick nys om det för ett tag sedan... En fin dag till dig!

    SvaraRadera
  9. Så fint så fint. Jag blir alldeles gloögd av dina bilder. Måste liksom titta många gånger. Länge.

    Och ju, gult är en ju en superfin färg. Får nog bli det. Tack för smakråd. :)

    Kram- Helena

    SvaraRadera
  10. Urtjusigt var namnet! Mitt i prick. Lika urtjusig som bilden. Skönt med lugn när inre tankar stormar. Önskar dig en skön och fridfull fredag. För mig krockade mina bröllopsplaner med två måste-möten grr...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder. Vad har du gjort med dem för att de ska bli så där ljusa och spröda i färgen?
    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. himla fint var ordet :)

    SvaraRadera
  13. Åh vilket fint porslin! Håller med dig om att högarna blir jättefina. Glasen föll jag för direkt, underbart vackra. Men mest var det skönt att läsa att du fungerar precis som jag, trodde jag var den enda som var så där velig och ena stunden ville ha udda och andra en samling likadant porslin. Just nu har vi både och ;-) Till sist också: du tar fantastiskt vackra foton!

    SvaraRadera
  14. Instämmer i lovsången!! Synd att det inte var vanliga Ikea-priser -är ju lite lätt bortskämd sen tidigare :)

    SvaraRadera
  15. Översta bilden... otroligt otroligt fin! Var tvungen att titta både en och två gånger om det inte var en produktbild.

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset om IKEA-tallrikarna. Gillar skarpt. Känner att jag också skulle vilja ha en lugn, helt anonym, men inte tråkig serie porslin - den här känns perfekt. Trevlig Valborg till dig! :) Kram!

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Vilken härlig blogg du driver!
    Och ooo vilken fantastiskt fin bild på porslinet från ikea. De har bjussat på mkt fina nyheter på senaste..! Ser fram emot att Kryddstarkt kommer i butik nästa vecka.. :-)
    Är så möjligt att få låna den fina bilden till min blogg? Självklart anger jag att du har tagit bilden och länkar till dig. Den gav verkligen en härlig känsla!

    MVH
    Mimmi Staaf

    SvaraRadera