29 april 2011

mod.


Idag går min pappa i pension. Tillsist tog han mod till sig och slutade. Men det var ingen lätt match. Tog två och ett halvt år att bestämma sig. Det var ju så kul att jobba. Lika kul som när han började för 53 år sedan. Och varför ska man, när livet är lätt och enkelt. Och man har lyckan att vara frisk. Då blir det lite märkligt. Som att byta liv på beställning liksom. Fast beställningen inte är ens egen.

Så jag tror det behövs en skopa mod för att våga. Våga prova det nya livet. Min pappa började måla när han var fjorton år och sen har han fortsatt. Och gillat. Verkligen gillat sitt jobb. Jag vet att jag har frågat, men är det inte lite tråkigt. Sådär ibland. Nope, det är perfekt, jag gillart. Jaha, vad bra. Och det märks att han gör det. Han är duktig som få min far. En riktig målarmästare.

Men ändå. Det är hojväder, fiskarna nappar och vid sommarstugan skiner solen.
Hurra för dig idag, min käre far!

Och årtalet, vid utsikten, är 1964.

14 kommentarer:

  1. Javisst, han har verkligen den rätta typen av mod. Att göra det som gör honom glad. Ta tillvara på livet alltså! Och han gör det på ett sätt som smittar av sig. Jag är glad att jag har en svärfar som gör så!

    Love,
    K.

    SvaraRadera
  2. Det måste vara en riktig omvälvning av allt man tycker man känner till - men säkert en möjlighet till SÅ mycket kul! :-)

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där med att inte riktigt vilja sluta jobba hos mina egna föräldrar. Medan man själv skulle kunna sluta imorgon. Men det är nog annorlunda när man väl ska göra det.

    Trevlig Valborg!
    Carina

    SvaraRadera
  4. Helt rätt säger jag! Och finns det en bättre tid än nu att ta steget? Visst, vilken förändring men samtidigt vilken möjlighet att få bara kunna göra saker som man vill och känner för!

    Mysig bild, hoppingivande!

    Ha en skön Valborg!
    Erica

    SvaraRadera
  5. Härlig hyllning till din pappa. Fint! :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram Elina

    SvaraRadera
  6. Så fint skrivet!!
    Ja, jag önskar också lycka till och njut av det nya fria livet, när man kan ta dagen som den kommer.

    kram och fin fredagkväll och valborgshelg!

    SvaraRadera
  7. Tack för din fina kommentar :)

    Vad härligt skrivet, tror varje ålder har sin tjusning och den åldern ska man bara njuta av livet och allt vad det innebär! :)

    Ha en mysig kväll!

    Kramar Linda

    SvaraRadera
  8. Åh vilket fint kort på vår fina far. Grattis igen världens bästa pappa. Du är verkligen värd detta efter många år som den bäste målaren. Kramar minstingen

    SvaraRadera
  9. Fina tankar. Trevlig helg.

    /Mia

    SvaraRadera
  10. Så fint skrivet. Ha nu en riktigt mysig valborg, kram jessica=)

    SvaraRadera
  11. Man får ta och önska din pappa en härlig sommar!

    Det måste kännas omvälvande och konstigt att inte gå till jobbet varje dag, men vilken frihet!

    Ha en härlig Valborg!

    SvaraRadera
  12. Åh, så vackert skrivet om din far. :)
    Hoppas din pappa får en härlig pension även om det är en stor omställning!

    SvaraRadera
  13. Gratis till Pappa, jag tror han kommer att älska det!

    SvaraRadera
  14. Så otroligt fint skrivet Sofia, det var verkligen pricken över i, i din beskrivning av din pappa! Ni kan vara lyckliga över så fantastiska föräldrar :) Jag njutar av dem som grannar ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera