20 oktober 2010

mysterium.


Jag ska nog inte ha någon mobiltelefon. Min första iphone for rätt ner i asfalten. Hela skärmen krasade men av någon underlig anledning höll den samman. Trots att några bitar till och med ramlade bort. Inte snygg men fungerande. 

Samma telefon hamnade 2 månader senare i botten på en kastrull med squashsoppa. Ni vet sådan där tjock, redd soppvariant. Där låg den i några timmar tills min mor (ganska förvånat) fiskade upp den. Då var den lite hängig i ett par dagar. Svår att ladda (alla uttag var ju fulla med soppgegga) och det dök upp en massa konstiga uppmaningar. Men den gick att ringa på fast det var bara den på andra sidan som hörde samtalet. Men det ordnade sig också och den funkade utmärkt. Igen. Så varför byta?


I New York köpte jag i alla fall en iphone4. När jag slog på den i Sverige var skärmen svart. Kolsvart. Efter många, långa samtal till NY skulle vi få byta den i Sverige. Och till sist var det någon barmhärtig apple-support-affär(efter typ 5 nej) som fixade. Då försvann sim-kortet som behövdes för att låsa upp den. Nya turer, nytt simkort. Vad händer då?!! Telefonen är borta. Puts väck. Gone with the wind. Och som vi har letat. Sista stället blir trädgården, under de blöta lövhögarna.

Ingen av våra barn vill sig minnas att de har lånat den från hyllan i köket där den senast sågs. Huvudmisstänkt är Charlie som har en viss förkärlek till iphones, ipods och allt annat som går att blippa runt på. Men han ser också ut som ett frågetecken. Jag var till och med tvungen att dra till med ett litet hot (lågt jag vet): Charlie...Du vet,,, jultomten vill att du ska säga var du har lagt mammas telefon?! Men näää, han vet absolut ingenting om den saken. Mysterium.

12 kommentarer:

  1. Hahaha....låter som något som skulle och händer i vår familj!
    Härlig blogg, jsag ksa genast kika vidare.

    kram anna

    SvaraRadera
  2. haha, ja min iphone är också otursförföljd men inte riktigt på samma nivå som din. Återkommande kommentar när jag ringer med den: det låter som om du är på månen! mhm. har väl gjort ngn konstig inställning i den antar jag.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Du behöver nog en gammal tegelsten till telefon;)))

    Vilken otur, starckars dig. Hoppas du snart hittar den.
    Kram J

    SvaraRadera
  4. Stackare...:-( Hoppas den dyker upp snart då! Tycker faktiskt man borde ha ngn slags hitta signal till mob telefoner..och nycklar...och plånböcker...och väskor..Och..ja allt som mellan varven bara försvinner. :-)

    SvaraRadera
  5. Det är precis därför som jag inte vågar köpa en Iphone...Tror jag köper fler tekoppar istället :)
    och fortsätter använda min gamla mobil. Men jag vill så gärna ha Hipstamatic och då behöver man ju en Iphone...

    SvaraRadera
  6. Mysteriet är löst. Telefonen låg urtagen ur sitt skal under vardagsrumssoffan. När jag konfronterade Charlie med beviset log han änglalikt och försvarade sig med - "Jag ville spela kula."!!! Mysteriet är löst - elementärt!?

    /K

    SvaraRadera
  7. Thank you!! :) Then we are both happy! You can also follow me!

    XO

    SvaraRadera
  8. Vad trist med telefonerna, bland fattar man inte var dom försvinner, makalöst konstigt

    Har själv missat ett lägenhetsköp pga av att simkortet gjorde att telefon lade av. Budgivning och jag hann inte lägga sista budet.

    Ha det gott. Lissen

    SvaraRadera
  9. Läser att den kom fram... så fint. För annars hade det ju nästan varit höjden av otur...:)
    Jag håller själv på och byter telefon just nu och jag går mest omkring och känner mig frustrerad och rådvill. Jag vill ha en med ett riktigt tangentbord och min man försöker övertala mig till ett sådant där fingerblippande tangentbord på skärmen. Vi har just tävlat i att skriva mail. Moget. :O

    Lycka till nu med phonen i fortsättningen. :)
    kram
    Lina

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för NY tips! Verkligen användbara. Har förmånen att komma dit ganska ofta men går då tyvärr ofta till samma ställe, så nya ideer välkomnas.
    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  11. Tack för alla roliga hälsningar =))

    Så blev den ju tillsist återfunnen. Man kan ju tycka att det är ett självklart ställe för en iphone,, under soffan. Men till saken hör att vår soffa är utan ben så det finns liksom inget mellanrum mellan golv och soffa...men tillräckligt för en iphone... Charlie däremot ser sig inte längre som skyldig ;)) det slog honom ett par timmar senare att det var nog trots allt Nomi som var den skyldige =)
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Hej Sofia!
    Kolla in lillagumman på twitter, Jenny har skrivit nått om iphone problemen som låter väldigt likt dina!
    /Johanna

    SvaraRadera