08 februari 2011

tisdagstema om hand made by me.


Jag räknar mig själv som en sann DIY-vän. Tänker nästan alltid så om det mesta, det där kan man ju göra själv. När det kommer till större saker som byggprojekt och sådant säger jag det istället som en uppmaning till min man. "Det där kan du väl göra själv. Easy-peasy, eller hur?" Och sen har jag mycket bestämda åsikter om hur han bör gå tillväga, på gott och ont. Mest på ont faktiskt.

Dagens tema på Fabriken gjorde mig först lite smått galen. I dessa dagar  av tidsbrist tänkte jag att temat skulle få handla om något gammalt projekt. Men helt plötsligt hittade jag inget värdig att visa upp. Jag gick från rum till rum och kräset dissade jag det ena efter det andra. Och började fundera på vad jag skulle kunna få till på en kvart. Då hörde jag att det slipades nerifrån källaren. Svårare än så var det alltså inte. Bäste K var i full gång med diverse projekt.


Vi håller ju som bäst på och ordnar i Livs rum. Ett stort skrivbord med massor av pysselplats är ett av önskemålen. Och eftersom vi inte lyckades skaka fram något gammalt tapetbord så får det bli något i närheten. K har limmat tjocka plank som ska stå pall för diverse projekt. Och slipat och slipat och slipat. Det måste ju liksom vara lite slätt om man ska kunna rita på det. Sen blir  detta bord en direkt härmis från Anna-Malin, en DIY-are av rang. Drivvedsbets ska på och dessa ben har väntat i källaren länge nu.


Och när slipdammet lagt sig ville det sig inte bättre än att min kära far kom förbi och målade lite på skåpet som K slängt ihop under helgen. En gammal anslagstavla från ett stationshus som vi räddade från att köras till tippen ska nu bli ett sådant här väggskåp fast dubbelt så stort. Kommer att bli tjusigt att fylla med fina saker.


Japp, jag kunde inte hålla mig från att fota lite fina detaljer från vår källare. Som inte hade väldans mycket att göra med dagens tema. Men det var liksom första gången jag lade märke till dem. Och egentligen var det kanske lite fuskigt att luta sig mot K:s DIY-projekt. Fast det var i alla fall mina idéer och det måste väl också räknas.

15 kommentarer:

  1. Men hurra för en händig man som slipar och står i. Det där med att få komma med idéerna är ju en utmärkt kombination. Skrivbordet kommer att bli kanon och väggskåpet vill jag absolut se mer av när det är färdigt. Så toppenfint det kommer att bli!!
    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  2. Någon måste stå för dom bra idéerna :-):-), men att ha en händig man underlättar. Ser fram emot att se när projekten är klara.

    Det här med fabriken, gör att man tittar sig mer noggrant omkring, och ser mer av detaljerna, både dom fina och dom man vill förändra.

    Må så gott.//Lissen

    SvaraRadera
  3. I'm so sorry that I understand only a little bit. And the google translator is so bad!

    Have a nice evening!
    *Tasiaa

    SvaraRadera
  4. ohh så snyggt det kommer bli! Jag har likadana ben som bara står och väntar på bordskiva..
    Vi kommer att ha vårt utomhus :)

    Tänk dig livlampan till detta rum :) ha ha
    man kan ju göra önskelistan hur lång som helst!

    Det e bra med händiga karlar..
    Stor kram till dig Sofia

    SvaraRadera
  5. Det vet väl alla, utan oss tjejor blir det inte mycket gjort ;)

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bilder! Det är härligt att jobba kreativt...
    Kramen.

    SvaraRadera
  7. Otroligt vackra bilder. Dem har du gjort själv eller hur ;)

    SvaraRadera
  8. Verkar hända en massa kreativt i er källare! =) Bra att ha sådana utrymmen att snickra i, och bra att ha en som snickrar. Min man hinner sällan med sådant...

    SvaraRadera
  9. De där första meningarna från dig klingar välbekant i mina öron... Men visst är det gott att ha en handy-man hemmavid :)
    Spännande projekt - och underbara bilder - som alltid.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder och härligt att se att kreativiteten flödar hos er. Blir spännande att få se resultaten sen.

    //Elvira

    SvaraRadera
  11. vilka fina bilder!!
    och så spännande att se när allt är klart :)

    kram till dig.

    SvaraRadera
  12. Ah, pysselbordet kommer ju bli toppen. För att inte tala om skåpet ni räddade från stationshuset. Behöver inte ens se det för att veta att jag vill ha ett exakt likadant. Fina bilder som vanligt som ger mig en rejäl inspirationsskjuts! Kraam!

    SvaraRadera
  13. Jag tänker ofta så också, att det där kan man ju göra själv... Fast här hos oss brukar väldigt många idéer liksom fastna på det stadiet... ;-)

    SvaraRadera
  14. DIY! Jag håller helt med, det finns inget bättre!! Och man kan ju alltid delegera arbetet, det är väl tanken som räknas :)
    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  15. Vad kul, jag har gjort ett nästan identiskt skrivbord till min lilla tjej, Bockben och träskiva med drivvedsbets på...

    Kram Anna

    SvaraRadera