18 februari 2011

oj, så skönt med fredag.


Och oj, så skönt det skulle vara med ett städat hus. Om ni skulle komma på oväntat besök hemma hos oss idag skulle ni svimma. Min man är bortrest och vi andra fem har gjort vårt bästa för att vända upp och ner på hela huset. Värre än såhär blir det inte. Därför känns de här bilderna så perfekta just idag. Som en påminnelse om hur det kan se ut.

För ett par veckor sedan rök de hemsydda överdragen på vår soffa. Vi har ju lite hangups på just soffor. Det blir ju aldrig bra. Och de jag drömmer om lär jag fortsätta att drömma om. Så vi dras med vår snart tio år gamla soffa. Men det finns värre saker. Och det blir ju lite billigt ombyte på det här sättet. Vävt tyg (lite 60-talsaktigt) i beige känns ju alldeles okej just för tillfället. Och när man inte köper nya soffor kan man ju lyxa till det lite med en ny finfin kudde härifrån. Kolla vår soffa i olika varianter. Att man aldrig kan bestämma sig. Sommarsoffa här. Höstsoffa här. Vintersoffa här.


Mystiskt nog kändes soffbordet för högt när soffan blev beige igen. Så vi fick leta upp det gamla brickbordet som stod i källaren. Brickbord måste vara det absolut sämsta när man har små barn. Ni vet när de precis har lärt sig att stå och vill ta stöd mot allt. Vi tejpade bordet med målartejp på undersidan när Liv hade fått det i ansiktet ett antal gånger. När hon bara skulle sitta på det fastän det välte fick vi nog och slängde upp det på vinden. Sen kom det aldrig fram igen. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag funktionen med brickbord är sådär. I och för sig känns det här extra ostadigt. Kanske något med benkonstruktionen trots att den borde vara genomtänkt när en av dessa tre har designat bordet. Råkar man liksom stödja sig bara en liten gnutta så far bordet all världens väg. Men det kanske är vi som inte är  tillräckligt sofistikerade för sådana möbler.


Hursom helst. Det är fredag och det är skönt så. Trots att hemmet är kaos. Städar gör vi en annan dag. Ha en fin helg alla!

24 kommentarer:

  1. Snygga bilder som alltid! Och snyggt brickbord :) Tack för hälsningen hos mig. Ha en riktigt skön fredag - oavsett städning.

    SvaraRadera
  2. Ibland kan det vara otroligt skönt att kunna strunta i allt kaos runtomkring!
    En riktig konst faktiskt...när jag tänker efter.

    Ha en superskön fredagskväll, kram Tina

    SvaraRadera
  3. Vackert, vackert!

    Samma sak, hemmet i kaos och jag är inte personen att reda upp det idag. Gör ett sista försök nu en stund men ja du ser, nu sitter jag ju här och läser din blogg. Nej, nu tar vi fredag va?
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad jätte fint ni har det! Ljust stort och fint ser det ut!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Noen ganger får man bare hoppe over rengjøringen ;)
    Men nydelige bilder! Både av sofaen, blomstene og lyset.
    Bildene i forrige innlegg var også inspirerende, men hva er nytt... ;) de er jo alltid inspirerende. Sikkert som banken.
    God helg! :D Klem, Lena.

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder - och lite osofistikerad får man väl ändå lov att vara när det gäller instabila saker! :-)

    SvaraRadera
  7. Skönt att du åtminstonen berättar att det är kaos hos dig. Tänk vad vågat om du la ut en bild också:) Men tack för påminnelsen om varför jag har Ikeas Lackbord till soffbord. När barnen blir större måste det bli något vackrare!

    SvaraRadera
  8. Jag har svårt att tänka mig stök hos er. Det känns som om du får världen ostädaste ställe att bli fint genom kameran. Men okej. Skönt att släppa taget om dammsugaren och ta fredagsmys. Well done!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Jösses vad snyggt ni har det där hemma!! Stökigt eller ej, fotona är underbara. Kudden likaså.

    SvaraRadera
  10. Har nu sett alla dina "soffor", fantastiskt vad samma soffa kan se helt olik ut den andra ;-)
    Tack för en otroligt inspirerande blogg och Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Åh jag drömmer om ert stökiga hem, haha, det är så galet snyggt ert vardagsrum så jag får knottror! Sofforna ni drömmer om är heeelt fantastiska!

    Kram och finaste helgen!
    Noamaja

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Ja det är ju svårt att tänka sig ett så ruskigt snyggt vardagsrum ostädat!! Men jag vet hur det är, ibland är det så himla skönt att bara släppa städningen och ha det skönt istället... för städningen kan ju vänta till en annan dag... ;)

    SvaraRadera
  14. Håller med vad härligt med fredag! Vad läckert med kortet som är taget uppifrån, det ser ut som om blommorna kommer upp från hål i bordet.

    SvaraRadera
  15. Brickbord är som sagt snyggt men värdelöst när man har barn, vi har ett som mina pojkar kan ta bort benen på och slå varandra i huvudet med när de blir arga. Också ganska dum egenskap med brickbord. Lösa ben alltså.
    Ha en fin och stökig lördag!
    Kram F

    SvaraRadera
  16. Så himla fint... igen =). Översta bilden skulle man kunna tro kom ifrån TineK´s egna hem. Det påminner lite om det. Den där kudden, jo då den har jag suktat länge över. Men jag väntar för på måndag kommer våra nya soffor =)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  17. Vad härligt att läsa att soffan är 10 år gammal och samtidigt se att det inte behövs mer än en kudde för att det ska kännas nytt! Så himla fint i alla fyra utföranden!! Tur att man har bloggen och alla bilder utan stök också, just de dagarna när det ser ut som bomben har slagit ner hemma!;) Så såg det ut hos oss igår... idag är det något bättre och imorgon kommer det att skina och lukta såpa!!:) Det är planen i alla fall, den som lever får se!;)

    Åh vad jag gillar din blogg!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  18. Men åh vilka fina bilder du tar, du har verkligen en talang för det!
    Anemoner är bland de vackraste just nu. Köpte med mig en bukett med vita igår som nu står och väntar på att få slå ut :)
    Hoppas du har en skön helg.
    KRAM Johanna

    SvaraRadera
  19. Vilken supertrevlig blogg! Hittade hit idag och har hittills hunnit läsa igen alla årets inlägg. Får läsa lite i taget eftersom man har en liten goding på 7 månader :-)

    Som sagt, super trevlig blogg och väldigt fina bilder!

    SvaraRadera
  20. Aj då, jag som suktar så efter ett brickbord.

    Älskar dina foton:)

    SvaraRadera
  21. Herlige bilder! Ha en fiiin søndagskveld :)

    SvaraRadera
  22. nu ska jag berätta en sak:

    jag har lite av en sambo situation, två stilar ska mötas. min kille gillar murriga färger, ombonat och lite bohemisk inredning, jag gillar ljust, färgstarkt och gammalt och nytt.

    detta har gjort att vi har en beige (sandfärgad) soffa i vårt ljusgrå vardagsrum. det passar inte alls. Har du (som är fantastiskt duktig) något tips på hur vi kan få detta att gå ihop? (just nu ser det ut som en kamel i en iskub, färgerna kontrasterar mot varandra).

    i nuläget matchar vi med svartvitt och grått, jag vill även få in lite vitt för att ljusa upp. (egentligen vill jag har en grå soffa med färgglada kuddar i).

    hur som helst så googlade jag för att få inspiration, och vet du? du var bäst på hela google!

    kram

    SvaraRadera
  23. Mycket snygga bilder och grymt städat.

    SvaraRadera