04 maj 2011

är det okej om vi stannar tiden lite?


Jag tänker ganska sällan på att oj vad åren går. Om jag börjar tänka så blir jag nästan lite darrigt fundersam. Inte åldersnojjig, inte alls faktiskt. Utan mer att man önskar en liten paus från racet en stund. Bara stanna tiden litegrann och ta tillbaka känslan av evighetslånga dagar. Som när man var liten. Då en timme kunde kännas som en halv dag. Och ett år som ett helt liv.

Det har gått fem år sedan 3-åriga Liv spatserade på bryggan vid Öresund. Tiden sedan dess känns som ett ögonblick. Igår frågade hon om hon fick låna min tröja. Att ha i skolan. Och ja, det är såklart. Men hjälp. Min dotter vill låna min tröja. Bara det liksom. Jag måste komma på ett sätt att stanna tiden.

Fast hon klär sig inte alltid i oversize t-shirt med fjärilar. Idag kom hennes och K´s överraskning på posten. Överraskningen handlade egentligen bara om en sak. Att de två hade gjort en beställning bara till Liv, som vi andra inte hade en susning om. Jag vill också ha. Speciellt nu, eftersom snön är tillbaka.

14 kommentarer:

  1. Snygg fjärilströja! Klart hon vill låna :-)

    Kram E

    SvaraRadera
  2. Jag önskar också att man liksom kunde bromsa lite i bland. Jag och maken satt i dag och tittade på filmsnuttar vi tagit på barnen och kunde knappt förstå att det var så nyss men ändå så länge sedan - det händer ju SÅ mycket med barnen på bara ett år eller två. Håhåjaja, snart har de målbrott och vill låna vår bil...

    SvaraRadera
  3. Berätta om du kommer på det - hur man bromsar för en stund! Jag är så väldigt glad och tacksam för att jag har kunnat stanna hemma två år med vår lilleman och får nästan magknip att det blir andra bullar i augusti. Hur ska jag då kunna se allt han gör och tar sig för?! Men det blir nog bra det med. Även om man är hemma kan man ju vissa dagar vara dåligt närvarande ändå. Det är något jag tränar på att bli bättre på - det kanske är det som är att bromsa tiden för en liten stund..?
    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  4. Du tar så förfärligt fina bilder :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt att dom gjort det tillsammans och vilka fina färger i bilderna - bravo!
    Malin

    SvaraRadera
  6. Vill du ha ett tips på hur man stannar tiden!?

    Man stannar inomhus med två sjuka barn i fyra dagar, så här låååååååånga dagar är det länge sedan jag upplevt! :)

    Vilken underbar bild på bryggan!

    SvaraRadera
  7. Åhhh jag känner igen det där, tiden, var tar den vägen? Vem äter upp den? Var är nyss? Känslan av att vara liten och som du säger uppleva att en timma är en hel dag eller en dag ett år.....åhhh vad jag kan sakna det, det kändes som om man fick mycket mer gjort......men så kanske det är så att det man gjorde då gjordes av ett annat skäl än av det som man gör idag?

    Du har en ljuvlig blogg!

    SvaraRadera
  8. these images pair so good together!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder med fina ord! Kan inte annat än att hålla med dig. Jag försöker att göra mitt yttersta för att leva i nuet med familj och barn, att ta vara på den tid man har eftersom allt annat i livet susar på i ultraspeed. Men hittar du en pausknapp så säg till så lånar jag gärna den... Kram, Camilla

    SvaraRadera
  10. Vi går visst i samma funderingar du och jag ser jag =)

    Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  11. Ja, låt oss stanna tiden...eller bara sakta ner den lite grann.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Alltså dina bilder är så fantastiskt fina och du skriver så fint och tänkvärt. Känner igen mig så om hur snabbt tiden går..

    Kram

    SvaraRadera
  13. Hon kommer att bli fab i sin onepiece! Vilken present va? Hajar att hon blev överraskad. Och det där med tid. Man får försöka prioritera rätt. Det är det absolut svåraste. Om man ska göra allt man vill och allt som är kul räcker tyvärr varken tid eller kraft. Satsa på det som ger störst effekt sa coachen, men hur lätt är det? Vet man inte det först efteråt?!
    Ha en underbar fredag. Kram Anna

    SvaraRadera
  14. I don't understand very much your text, but I love your images!

    SvaraRadera