08 maj 2011

söndagsbild eller vad blir det för vegetarianskt idag?


Veckans stora fråga härhemma har varit "Är du vegetarian nu Liv?!!". Det är Viggo som har stått för frågan vareviga middag. Förra måndagen så bestämde vi nämligen att nu får det vara nog petat i köttfärssåser och biffar för Livs del. Det går ju liksom inte att äta kött och ändå inte äta. Bara äta pasta eller ris och grönsaker. Och bara ta en halv tugga köttbulle. Och klaga vareviga middag, jag avskyr kött. Nepp, då fick hon helt enkelt hoppa över till sin mammas sida bland kikärtor och bönor. Nu vill jag inte påstå att jag är värsta vegetarianen längre. Numera mer åt mesveggohållet, äter fisk, skaldjur och kyckling. En mesveggo som dessutom har tappat allt vad matinspiration heter på sista tiden. Så det var bara att ta sig i kragen den här veckan och laga den ena proteinrika vegorätten efter den andra. Liv verkar nöjd och jag förstår henne. Min anledning att sluta äta kött, för tjugo år sedan, var att jag aldrig hade varit speciellt förtjust. Suttit där och petat precis som min dotter. Viggo har försäkrat hela veckan att han hellre äter kött men ändå har han hängt i köket mer än vanligt. "Vad blir det för vegetarianskt idag, mamma?"

Kolla in Fabriken och söndagsbilder.

8 kommentarer:

  1. Precis sådär är det, jag och barnen äter oftast mer av det runt omkring, för det är ju så gott! Fina färger i bilderna,
    Malin

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att ni låter barnen äta det dem vill. Inte så att säga "pracka" på dem bara vegetariskt. Vi försöker äta blandat här hemma. Fisk är vi rätt så duktiga på men däremot vegetariska rätter måste vi bli bättre på.

    Pasta pesto blir ju rätt tråkigt i längden ;)

    SvaraRadera
  3. Har oxå varit mesveggo i över 20 år nu, mannen önskar nog att vi skulle införa mera kött på menyn,det är mycket kyckling och grönsaker i olika former och ibland blir det riktigt enahanda,trots alla kokböcker kan jag inte hitta på något roligt.

    SvaraRadera
  4. Min tjej äter inte heller kött eller jo, korv och köttfärsrätter går fint men inte kött och inte kyckling... Men nu på sistone har hon kommit på att kycklingklubba är gott för det är inte "riktig kyckling"...?

    Men jag hörde från en god vän att det visst tar 14 gånger av provsmak innan man lär sig gilla något....Hmm... frågan är om man har tiden och orken bara?

    Sen är det ju faktiskt så alla kan inte gilla allt. Huvudsaken är att man blir mätt, frisk och glad.

    Ha det gott!

    ( Sötaste tyget!)

    SvaraRadera
  5. Jag bara ÄÄÄLSKAR hur du färgmatchar dina bilder. Kokbok/träskor/blomma och blommigt tyg, apgalgar, tunika, flicka med orange kjol och nu livsmedel/ sjukt fint tyg. Du kan du. :)

    Och buskapet ja. Just det. Glömde nästan i min iver över bilderna. Skönt för Liv att hon kan välja själv. Mycket klokt av er att göra såhär tycker jag. Många föräldrar hade nog bara ångat på i vanlig ordning och sagt Ta nu och ät lite kött också som du lagt upp! Jag var också veggo förr men nu kan jag inte leva utan grillat på sommaren. Halloumi och majskolvar i all ära men inget slå en riktigt välgrillad biff.

    Kram! Ha en superduper dag!
    //Helena

    SvaraRadera
  6. Ånej, jag är precis tvärtom! Blir galen om jag inte får en köttbit med jämna mellanrum, ungefär som Wilma Flintstone (för de äter väl kött typ jämt och inte Saltå Kvarns kikärtor) Så även om jag äskar grönt, fisk och groddar är jag typen som gärna väljer blodig biff och bearnaisesås när tillfälle ges.

    Gillar att Liv får bestämma. Finns inget så härligt som när barn tar ställning och testar olika vägar. Go Liv!

    Tummen upp för micropauser (bra ord BTW) och att längta!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Tack rara du för din snälla kommentar hos mig.

    Tycker absolut att det också är dags för dig att visa dig i cyber space. Nervöst tycker du (och det tyckte jag också!!!), spännande tycker vi....

    Kram till dig från mig.

    SvaraRadera