06 november 2011

tema för fabriken.


Fabriken drog ju igång för en herrans massa dagar sedan. Och jag glömde ju hela alltet i vanlig ordning. Vilket grämde mig för Fabriken är grym. Och sen har jag nästan gått och trott att jag får lägga hela grejen åt sidan. Men taadaa! En timme till och med, innan tiden är ute. Så här är mitt bidrag till temat Köksfavoriter.Men jag kommer inte rabbla favoritporslin eller mackapärer. Utan varför det här huset egentligen är så himla perfekt. Eller blev så perfekt när vi fick flytta in om jag får säga det själv. Och det hänger faktiskt på köket och ett par rum som liksom hör till.

Vi ville att köket skulle vara som ett rum är mest. Skönt att hänga i. Alla dagar och alla tider på dygnet. Lite omflyttningsmöjligheter liksom. Så bort med väggar och fram med glasverandan och dit med innerfönster och dit med väggar på andra ställen. Så mina köksfavoriter är funktionen med hela grejen av vårt kök. Alla sköna platser att hänga på.
Och här är en av dem. Ett hörn mellan två fönster. Vi har ändrat bord och möbler och lampa tio gånger vid det här laget. Men nu har vårt egenritade bord från -99 hamnat där. Igen. Och en annan pinnsoffa. Förövrigt är pinnsoffa grejen. 


Och kära verandan. Som jag ju nästan har tjatat ihjäl vid det här laget. Men det är nästan värd efter alla år under fasader. Och här hänger vi ju. Den har ju haft lite mer strukturerade former än såhär. Just nu är mys på trasmattor och ulliga fuskskinn. Och mitt absolut bästa fotoställe. Så därför denna röra. På sommaren och våren är det för ljust där men nu är det enda stället där ljuset hänger kvar. Nästa projekt här är sittbänkar utmed väggarna och då kan man faktiskt trycka in sig ungefär 13 personer här har jag räknat ut. Lite trångt kanske men härligt. Och absolut värt det.


Och alldeles nära köket och nästan helt ihopsatt har nu matrummet blivit arbetsrum. Eller arbetsrum vet jag inte. Fast jag jobbar ju här. Fast så gör vi allt annat kul också vid det stora bordet, som egentligen är två. Och här finns tidingar och böcker och det mesta man kan behöva. Och det är helt perfekt faktiskt.  Ska berätta mer om det en annan dag. Men bara grejen att ha ett sånt här rum brevid köket är lyx. Och det förtar ju inte möjligheten att äta långa middagar där som när det var bara ett simpelt matrum. Tvärtom.


Och en annan bra sak är just att köket inte är speciellt kökigt av sig. Vi har struntat i fläkt över spisen. Det är  pärlspont i väggar och tak och vitmålat trägolv. Ett egetbyggt skafferi, där bakom dörren, där fulgrejorna ryms. Och tips vid sidan om. Den stora rundan burken (från Room) rymmer allt från räkningar till udda strumpor. Den är proppad just nu. I all hemlighet.

Inga överskåp, bara öppna hyllor.



Och modultänk i allt. Allt är fristående och inte särskilt sammanhängade. Spisen där, kylan där, ön självklart en modul(annars vet jag inte hur det hade sett ut) och diskbänken en egen liten radda av skåp. Gillart.  

Och nu ska jag susa vidare till Fabriken och se efter hur man gör. Det ska minsann vara lite mer som en tävling nuförtiden. Kolla du med!

30 kommentarer:

  1. Superfina köksbilder! Härlig inspiration som vanligt :)) Gillar bilden på Viggo!

    KRam Sofie

    SvaraRadera
  2. Förstår att du älskar ditt kök och alla härliga "hängplatser" omkring!
    /Victoria

    SvaraRadera
  3. Ha, ha! Kikade precis innan in hos dig och tänkte att skönt att andra också är ute i sista minuten! Och dräglade lite över ditt SMEG-kylskåp... Härliga bilder!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  4. Så himla trivsamt ni har det. Jag gillar ALLT!!!! Precis på pricken min smak.... Er veranda skulle jag ju mer än gärna haft på egna huset här hemma. "Tjata" du bara vidare med bilder på den ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg- och så ljust och fint! Udda är nice;) Kram

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiskt! Får jag flytta in? Kram/Malin

    SvaraRadera
  7. Vilket underbart kök! Älskar bilden och det du skrev om Viggo i det tidigare inlägget, heja honom.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Du har ju så grymt fotoljus så att man blir alldeles matt här i grådisiga november! Fint kökslove och kul att du kom med där på sluttampen i Fabriken. Och Viggo nedan. Så fin han med och heja alla som vågar! Kram

    SvaraRadera
  9. Men åhhhhhh så fint! Du är så duktig. Jag vill också ha det sådär. Kanske blir det hus ändå..
    Tack för de peppande kommentarerna du lämnar hos mig, blir så glad och det betyder så mycket.
    NU ska jag svara på det där mailet du skickade för typ två veckor sedan, ber tusen gånger om ursäkt för pinsamt sent svar.
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  10. Hej,
    jag diggar också Fabriken, ett skönt ställe att hänga i och inspireras av alla kreativa kvinnor (tror inte det finns några män?) runt om i vårt avlånga land och våra grannländer i öst och väst.

    Ert kök eller hela ert hus är bara så härligt!! Ni har just det vi saknar hemma hos oss - YTAN.. och så gillar jag er stil!

    Hälsningar Monica, som inhandlat konsoler och målar hyllplan just nu..

    SvaraRadera
  11. så fint! en dag ska jag också ha en sånt där underbart hus som du/ni har. det är nåt att sträva efter minsann:)

    SvaraRadera
  12. Vilket härligt hem ni har. Och den där verandan alltså, den är jag avis på!
    Ha en fin Måndag.
    Kram Elina

    SvaraRadera
  13. Fabriken är grym och du med! Vackra bilder från ditt alldeles fina fina hem, tack för det,
    Malin

    SvaraRadera
  14. Så jädrans fint. Och en udda-strup/räkningsburk ska jag fixa, genast. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  15. Beautiful!!!!
    Annie

    SvaraRadera
  16. Så fint!
    Och LJUSET, underbart!
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
  17. Super fint! Jätte trevlig blogg med bra bilder!

    SvaraRadera
  18. Supersnyggt, både kök och bilder.. Har en känsla av att du vinner den där tävlingen på Fabriken.. :)

    SvaraRadera
  19. Sofia. allså seriöst, du bjuder på fantastikt ögongodis. Hela tiden. Dessutom bjöd du mig på en kanonfin kommentar! Kul att du verkligen förstod vad mina små skrivna ord betydde! Jag menade dom verkligen.

    Jag har en liten underbar brorson som heter Harry som helt klart är en kille som behöver en "vilding-tröja" i julklapp. Han är världens sötaste och är lite mer än två år. Du örstår säkert varför han ska ha en sån ;) Det vet jag!

    Kram Tina

    ps. Nästan fusk att du hann med i Fabriksutmaningen, hihi, vi andra har ju inte en chans ;)

    SvaraRadera
  20. Nydelige lamper!
    LOVE IT!
    Smil fra Dina!

    SvaraRadera
  21. Om du bara hade haft en gilla-knapp, det hade räckt. Finns inte mycket att tillägga. Gilla, gilla! Ditt kök alltså, gilla så in i norden.

    SvaraRadera
  22. Jösses amalia så fint ni har!! Älskar det!!

    SvaraRadera
  23. Wow, jag kan inte annat än imponeras av alla som har i princip HELA sina kök som "favoriter i köket". Jag hittar alltid något som jag vill ändra. Förbättra. Huset är ett enda evigt "projekt". Tack för inspirerande bilder. Och för att ni kommit så långt i ert skapande av ett praktiskt och vackert kök. //Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Ert hus är sagolikt. Jag älskar det! Bilderna är så vackra. Tänk att bo i allt det vackra. Underbart!

    Stor kram

    SvaraRadera
  25. Jag gillar't också :)
    Tack för tipset med den runda burken - har en själv som jag kunde använda på samma sätt!

    Hoppas du haft en fin första advent!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  26. Jag tror bestämt att jag sagt det förrut, och nu igen - ni har fantastiskt ljus i ert hus.

    SvaraRadera