04 mars 2011

nästan som guld.


Jag vet inte om det var den
här klänningen som gjorde att jag inte kunde hålla fingrarna borta från loppisens mässingshylla. Eller om det var den rådande mässingsfebern. Och anemoner igen. Det är något magiskt över dem. Jag tror banne mig att de  har passerat ranunklerna och pinoerna som favoritblomma. Och vet ni vad, den svarta kuvertväskan hade min farmor som ung. Det är magiskt om något. Att Svea Åkerström bar runt på den någon gång i slutet av 30-talet. På insidan står hennes namn präglat med snirkliga bokstäver. Vackert är det.

Jag önskar er en fin helg!

Liten uppdatering. Krukan har jag fått av min mamma och den var min mormors mors. Det är faktiskt en  Villeroy & Boch som onekligen känns väldigt gammal. Min mormor fyllde nyss nittioett så jag misstänker att den är det också.

33 kommentarer:

  1. Så vacker bild - och riktigt kul att kunna ha din farmors väska! :-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Väskan - och historien bakom - är helt underbar!

    Trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
  3. Hela den kollektionen från Ida Sjöstedt är magiskt! Jag vill äga och bära. Synd att det passar så dåligt till allvädersstövlar och grusade snöblaskvägar! Hua!
    Sofia, vilka vackra bilder. Vilken fredags-fullträff! Ska kila förbi blomsterbutiken nu. Anemoner kanske... Mina tulpaner har sagt upp sig.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ser riktigt trevligt ut, och med en avslappnad känsla av lyx.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker kruka. Var har du köpt den? Trevlig helg till dig också! Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken fin bild och underbar kruka.

    Trevlig helg på dig också!

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  7. Helt underbart vackra bilder! Tjusigt!

    SvaraRadera
  8. Fina bilder. Krukan kommer från mormor Becka om du inte visste det.Nu försår du kanske varför jag älskar anemoner!!!Ha en bra helg.!! Mamma

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder...och anemoner så otroliga!
    Så hemlighetsfulla på något vis...
    Ha en underbar helg.
    Kramen.

    SvaraRadera
  10. Magiskt vackert säger jag. Och så fint med farmors väska.
    Hoppas du får en riktigt härlig helg!
    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  11. Nu dör jag igen!!! Så sanslöst fina bilder och vilken sagolik kombination. Den vita anemonen mot skinne ti väskan mot mässingen o så den vackra krukan med grönt i. Så inspirerande!
    Nu vill jag ha mässing, svart, vitt och grönt överallt hehe.
    Tack snälla för jeanstipset!!! Beställde santiagojeansen istället i strlk 92/98!! Åh så snygg min lille kille kommer bli! Dina barn är ju bara sååå fina i minirodini.
    Kram o trevlig helg/ Jennifer

    SvaraRadera
  12. Det samma till dig!

    Vilken fantastisk bakgrund, jag klurar vidare på vad det kan vara för något... :)

    SvaraRadera
  13. Det var nog det finaste jag har sett på länge. Den underbara Krukan är också loppis förstår jag? Kram LiseLotte

    SvaraRadera
  14. Vilka bilder!! Är du fotograf oxå?
    Ja jisses :-) Trevlig helg
    Petra

    SvaraRadera
  15. Vackert!!
    Önskar även dig en fin helg!

    //Mia

    SvaraRadera
  16. Jamen visst är mässing grejen. Härliga gyllene fynd, vacker väska och fina anemoner. Och snyggt fotograferat mot ruffig bakgrund. Du kan du! Fin helg!

    SvaraRadera
  17. Tack för tipset idag, fick med mig ett syskrin hem!
    Superkul att se din affär, lycka till!!
    Petra

    SvaraRadera
  18. Vilket härlig stilleben du har satt ihop.

    SvaraRadera
  19. w o w vilka fantastiskt vackra bilder!!!

    SvaraRadera
  20. LJUVLIGA BILDER! Wow, jag är ordlös. Vet inte vad jag ska säga mer än fantastiskt!

    Anemoner är också en favoritblomma här. Ranunkler, Anemoner och Pioner. Me looove!

    Ha en fin lördag!
    Kram från C

    SvaraRadera
  21. Jäkligt fina bilder. Ha en skön helg! Kramar

    SvaraRadera
  22. Bara sååå vackra bilder!!! Håller helt med dig om att anemoner är jättevackra blommor, en av mina favoriter också. Ha en riktigt mysig helg, kram jessica.

    SvaraRadera
  23. Otroligt vackra bilder. Riktiga konstverk!

    Hoppas att du har en fin lördagkväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  24. Åh, så vackert!!
    Och Tack för dina fina ord!! Vad glad jag blev!!

    Kram!

    SvaraRadera
  25. ...och en helt underbar väska.

    SvaraRadera
  26. Finfina bilder!! Effektfullt med de vita anemonerna mot det svarta!! Ha, jag räknade nyss upp mina favo-blommor: ranunkler o pioner... :) får väl ta mig en närmare titt på anemoner också.
    Ha en njutbar söndagskväll!

    SvaraRadera
  27. Riktigt snyggt plåtat!
    Härligt att du har kvar din farmors väska, superfin och passar till vilken fest som helst.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  28. Så fint du bildkomponerar! I bara mässingen? :) Skämt åsido, allt är ju inte guld som glimmar, men som det glimmar på dina bilder! Fint mot det svarta. En sådan kruka skulle jag inte bli ledsen om jag fick, om det gick, men det gör det nog inte. Det är ju också själva tjusningen med det antika, det är också, ofta, det unika!
    Tack för inspiration!
    /helena

    SvaraRadera
  29. Åhh, vilka underbara bilder!!! Skulle du tröttna på dina fina mässingsfynd så säg bara till... ;) Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  30. Nej, jag har inte klurat färdigt :)

    Det känns som en sån transportbox vi använde för att släpa scenografi och ljus i när jag jobbade på teatern?? Är jag nära? :)

    SvaraRadera
  31. Vilken underbart fin väska! Roligt att bära saker med en historia också.

    SvaraRadera