09 mars 2011

där satt den eller inte.


Vi velar hit och dit. Och kanske är det inte alldeles nödvändigt med en ny tapet. Det ska ju ändå upp tre tygklädda anslagstavlor på den gamla. Men så råkar det ju vara så nära till stans finaste affär där jag hänger allt som oftast. Och bästa H langade fram en rulle William Morris-tapet ur gömmorna. Och jo, man kanske skulle ändå.


Om ni har vägarna förbi Augustas Antik och Tapetserarverkstad (=finaste affären) så finns där just nu det vackraste skåp man kan tänka sig. Till salu alltså. Och fast det just nu inte har en plats hos oss så kan jag inte släppa det. Turkost och glasdörrar och absolut lovely.


Jag såg att några undrar vilka loppisar jag går till. Både i Katrineholm och Stockholm. Om man ska kunna fynda på riktigt så är det väl så enkelt att det är de ocreddiga loppisarna som gäller. När vi flyttade hit var det den typen av loppisar man i allmänhet skämtade om, till min stora förvåning.  Kommunens överskottslager, Pingstkyrkans loppis, Röda korset. På dessa ställen kan det finnas guldkorn för nästan inga pengar alls så för min del kan andra gärna skämta vidare ;-) I Stockholm har jag inga direkta tips. Det ändrar sig snabbt och nu var det ett tag sedan jag besökte någon där. Det enda tipset är att ta sig utanför innerstan.

Sen finns det ju antik-affärerna där man redan har nosat upp allt det fina. Där fyndar man inte lika lätt men å andra sidan vet man att man kan hitta de finaste sakerna. Och jämfört med storstan så kan man nog ändå uppleva priserna som låga. Hos H på Augusta Antik o Tapetserarverkstad, Drottninggatan 3 hittar man alltid något man vill ha. Hon har ett fantastikt urval och har liksom skippat allt det som inte passar in. Hon är dessutom tapetserare och gör underbar och personlig remake av gamla möbler. På Möbelmagasinet, Fabriksgatan 1 finns det massor av precis allt. Man har koll på vad saker "får" kosta men om man inte är ute efter det som är allra hetast för stunden kan man fynda. Och pruta kan man göra, jag gör det utan skam i kroppen. Och letar man glas så är det Von Rosens Antik o Kuriosa, Köpmangatan 16 som gäller. Här kan man hitta både stora uppsättningar och enstaka exemplar av sköna gamla klassiker.

Lite lokala tips alltså. Men man vet aldrig. Ena dagen kanske ni hamnar i krokarna.

21 kommentarer:

  1. Den där tapeten var ju inte dum... :-)

    SvaraRadera
  2. Oh la la! Lycka! Ser helt fab ut. Tänk vad du lyckas nosa upp både här och där. Kraam!

    SvaraRadera
  3. Helt underbar tapet!! Och dina bilder är som vanligt helt fantastiska. Ska genast hämta upp en gammal glasburk från källaren och fylla den med något färgglatt!! :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Jag får nog skick amamma att titta på det där skåpet. TAck för tipset i lördag fick med ett superfint syskrin från Augusta.
    Petra

    SvaraRadera
  5. Oj va jag saknar Katrineholm ny och mina favorit loppisar där. Jag gick ofta på Pingstkyrkans och möbelmagasinet. Ser verkligen fram emot att besöka båda i sommar!! kram på dig <3 Fina bilder som vanligt!! Försöker fundera här vad min svärmor skulle kunna handla på Mokkasin och ta med hit till mej. Dom kommer hit om drygt en vecka :)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara färger på tapeten. Och du arrangerar dina bilder så galet snyggt - vilka känsla för färg du har!

    Och visst är det så att man ändå alltid blir sugen på något annat, speciellt om man har en så fin affär att hämta inspiration ifrån.

    Tack fina du för ännu ett supervackert inlägg :)

    Kramar / Kristina

    SvaraRadera
  7. Takk for kjempehyggelig kommentar hos meg :-) Og så fin tapet du har fått da!

    SvaraRadera
  8. Jag hämtar som vanligt inspiration i din blogg. För tillfället har 2 nya långa vita fina skrivbord hittat in i systugan och jag skall nog försöka få in det mesta "skräpet" bakom garderobsdörrar och pynta med inspirande färgglad förvaring som gör en kreativ.

    Har länge tänkt kika in till er, men är så sällan i Katrineholm nu för tiden när kontorsorten sedan årsskiftet är Eskilstuna.

    SvaraRadera
  9. fin tapet!!
    det låter heeeelt underbart det där skåpet. Jag lämnade just kvar tre skåp på en loppis idag så jag är liksom värd ett nytt skåp.

    K-holm är ju inte så långt bort.... jag var där förra sommaren och kollade möbelmagasinet och det som ligger över gatan, möjligen röda korset. hm, jag blir helt uppvarvad över detta: )

    SvaraRadera
  10. Till er på Mokkasin menar jag naturligtvis ;-)

    SvaraRadera
  11. I know Helena på Augustas har näsa för det där..., Hänger alltid ute hos henne i Vännevad på somrarna när vi är på landet vid Ålsäter. Skåpet låter urhärligt, kanske får skicka in mammsen och kolla på det åt mig!

    Tack för rara ord hos mig!
    kram

    SvaraRadera
  12. Jag har funderat om man skulle ta en loppsitur runt Katrineholm länge (har hört att det finns många bra där) så dessa tips är ju perfekt!
    Och visst är det, att de loppisar som många gånger ser sunkigast ut är de där man kan göra de verkligen fynden. :-)

    SvaraRadera
  13. Åh, tapeten är underbar! Har alltid gillat W. Morris mönster, men har inte sett dem i sådana mjuka och friska färger förr! Vilket fynd! :)

    SvaraRadera
  14. Åh tar inte du den tapeten så tar jag den=))Kan va värt en sisådär 8 mils resa...Kan bara hålla med här i stan luskammar jag röda korset och pingstkyrkan. Har släpat hem många bra fynd från dessa ställen=)Ha en fin kväll/Annica

    SvaraRadera
  15. Vilken tapet, så fin! Gillar mönstret och färgerna skarpt! Jag tror att jag måste bege mig till Katrineholm, dels för butikerna du skriver om men mest för Mokkasins skull. Jag är så nyfiken. Brukar ta små turer inom 1 timmes avstånd så det blir ju super =)

    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Åh, vilken underbar tapet! Den skriker Lotta långa vägar. Så vacker... drömmer mig bort. :)

    Psst... du har en award att hämta hos mig ♥
    http://www.ohlovely.se/2011/03/09/bloggaward-bloggkarlek/

    SvaraRadera
  17. Toppen. Jag fick många nya tips! bl a Augustas och Kommunens överskottslager. Måste spanas in nästa gång jag är i "stan".

    SvaraRadera
  18. Tack för alla tipsen...

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  19. Ooo blir alldeles kär i alla färger !
    Jag har stort färgbehov just nu..
    I ert hem skulle den passa som en smäck !
    Bilderna är sjukt grymma som alltid!!
    Ååå man blir så glad här inne..

    Kram på dig..

    SvaraRadera
  20. Har varit på jakt efter det perfekta skåpet att stoppa in i ett av grabbarnas rum som garderob i en evighet nu. Glasluckor är inget hinder :) Ringde dit o fick en bild skickad -det är verkligen jättefint men facken i nederdelen känns inte som en garderob... snyft. Letar vidare o nån annan lycklig får köpa det turkosa!

    Ha en fin dag!
    Kram Cecilia

    PS: Tapeten är P E R F E C T!

    SvaraRadera
  21. Vilken underbar färgexplosion. Jag blir alldeles lycklig och fylld av vårkänslor av dina bilder och den vackra tapeten - trots att snön vräker ner utanför fönstret. Det tackar jag för :)

    Ha en härlig torsdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera