08 mars 2011

tisdagstema om golv.


Tisdagen tema på Fabriken är golv. Jag älskar golv. Har man ett vackert golv kommer man långt liksom. Och det är ju lätt att säga när man bestämmer själv. Men hur trist är det inte i hyreslägenheten som har fula, fula mattor och tjuvkikar man därunder så ligger där breda furuplank eller en urtjusig parkett. Och inte kan hyresvärden tänka sig att ändra, nope. Då kan det hända att man lider lite.

Vi har snöat in på ett golv. Som vi gång på gång har återkommit till. Det började med att jag blev kär i några bilder från Ingegerd Råmans hem i Skåne. Det var precis i samma veva som vi köpte vår första lägenhet. Sånt golv skulle vi ha. Hur hade vi ingen aning om. Men K letade och letade efter tips. Och sen körde han och min far på känn. Och himmel, vad fint det blev. Så när vi flyttade in i vår lägenhet precis innan milleniumskiftet så hade vi inga möbler fast världens finaste golv. Och i nästa lägenhet fanns liksom inget annat val. Fast där var det svårare. Trasiga golv med bredspacklad betong på. I kombo med sänkta tak som skulle återställas var det en renovering från helvetet. Minns att K tappade 14 kilo på tre veckor...



Så fick vi då ett jättestort hus. Med plankgolv under mattor och klinkers och någon omöjlig brunbets från 20-talet, som blev som lim när man slipade. Och med tanke på helvetesgolvet med betong så kände vi att brunbetsgolvet helt enkelt fick bli vitmålat istället. Och faktiskt hela övervåningen och köket med. Men absolut inte alla golv. Absolut inte.


Här är den då. Golv-crushen. Råman House av Claesson Koivisto Rune, fotograferat av Patrik Enqguist.

Hur gör man då kanske någon undrar. Slipar och finslipar till förbannelse. Det är finslipningen som gör det. Superviktigt. Annars blir golvet kärvt och strävt att gå på. Vi har vänner som har anlitat dyra golvfirmor som missat detta och det förstör faktiskt hela känslan. Sen lutar man, vitoljar och polerar. Klart! Och så vitsåpa, lite då och då.

15 kommentarer:

  1. Åh så fint! Precis så vill jag att vårt golv ska se ut. Hur ofta måste man vitsåpa det? Hoppas att du har en bra dag!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Vilka bilder från IR's hus. Konstaterar lite nöjt att det är så vi gjorde våra golv, men vi är lite för slöa med vitsåpan så de är lite för ovita nu för tiden.
    Kul med dina länkar till äldre inlägg som man aldrig skulle hitta annars.
    Ha en fin dag!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Så vackert är det med trägolv... Och precis som du säger så gör det så mycket! Sätter tonen på hela boendet! Jag säger det fick jag välja; vackra golv och inga möbler eller fula golv med möbler så valde jag det första! Nu har vi tyvärr fula golv plus för många möbler...hmm, kanske skulle sälja möblerna och köpa golv:-)

    SvaraRadera
  4. Du gör verkligen fina och intressanta inlägg!
    Här finns också golvdrömmar som en vacker dag ska förverkligas...=)
    Förstår att du föll för de golven!!

    Så underbara pappersark du fått in!!

    Solig kram!

    SvaraRadera
  5. Vackert hus hon har Råman. Vilka ytor!!

    SvaraRadera
  6. Det är ju precis så vi vill ha det!!! Tack för tipsen, vi gör nämligen vår förskräckligt gula fula parkett på undervåningen nu till våren.

    SvaraRadera
  7. Kanske det är därför man blir alldeles frälst i ett vackert golv, alla vet hur mycket slit det är :)

    SvaraRadera
  8. Måste det lutas eller kan man bara olja?
    Elin

    SvaraRadera
  9. Vad fint!! :) Låter helt underbart med ett sådant vackert golv! Själv får man dras med ek men hallen är det iaf klinkers :) Men någon gång i framtiden ska jag ha vackra vitmålade plankgolv eller vitsåpade!

    Vilken otroligt fin blogg du har :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Drömmen är just ett sådant golv. Lyckans dig :)

    Tusen tack för din fina, fina kommentar. Kul att jag kan inspirera dig, så som du gör med mig! Och kanske det kan bli ett litet inlägg i framtiden om hur man fixar fiskbensflätan...

    Godnatt /Elle

    SvaraRadera
  11. Tusen tack för infon om dina fåtöljer, och att du mindes! :)
    Och à propos golv: i det här landet där jag bor har de pippi på fula klinkers (dessutom utan golvvärme alltså iskalla) och hemska heltäckningsmattor... och det är ju inte alltid möjligt att bara byta ut alltihop. Så jag fortsätter att drömma om precis ett sånt här vackert vitt trägolv!!

    SvaraRadera
  12. Det är alldeles underbart med trägolv - och precis som du säger så kommr man långt med ett snyggt golv :)

    Ha en underbar onsdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  13. Vackra trägolv är ju det finaste jag vet. Det lyfter hela rummet. Då behövs inte så mycket mer. När vi nu kikar på nytt hus tittar jag ofta på golv och fönster. Finns det vackra golv och fönster blir jag såld direkt.

    Helst skulle jag vilja hitta ett charmigt gammalt hus där man hittar vackert trägolv under alla plastgolv etc. Precis så ni har det. Jag är lite avis faktiskt. Vackra bilder du bjuder på! :)

    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  14. Elin!
    Joo, man måste luta. Det är superviktigt annars gulnar golvet.
    Hälsningar Sofia

    SvaraRadera
  15. fina fantastiskt inspirerande bilder! jag är så lycklig över mina råa plankor jag låtit oljas, orginal från 1915. helst hade jag velat haft dem råa men det går ju inte när små knän kryper omkring... :) mini

    SvaraRadera