03 oktober 2011

stadscrush.


Så är det faktiskt. Föll pladask. Det är inte så att jag aldrig har varit i Paris. Det har jag. Ganska många gånger. Första gången var jag nitton och tågluffade. Jag och Kristo (jaaa, vi har varit kära sådär från och till, i evigheters evighet) tog nattåget från Köpenhamn och vaknade upp på Gare du Nord. Senaste gången hade vi precis gift oss. Dagen efter  åkte vi ut till Arlanda på vinst och förlust. Trodde det skulle vara enklast i världen att hitta biljetter sådär på momangen till vilken plats som helst på jordklotet. Det var det inte. Fick i alla fall tag på varsin biljett till Barcelona. På vägen hem bokade vi om och stannade i Paris. 1999. Jisses, årtalet ser ut att hamna på museum.

Och de tio åren därimellan flera gånger till Paris. Fast jag blev aldrig kär. Tyckte alltid att jag aldrig fick något riktigt grepp om stan. Gillade alla andra städer bättre. Fast så slog den då till. Den stora förälskelsen. Älskart.

Inget grepp om stan nu heller. Världens mest oförberedda resa där vi inte hade hunnit kolla upp någon endaste lilla grej. Slängde ner en liten minipackning småtimmarna innan vi flög och glömde hälften. Var alldeles vilse bland alla sneda gator kors och tvärs och en tunnelbana som känns som en myrstack. För att inte tala om vilse i franska fraser. Men ändå så förbaskat underbart. Så himla fint så jag känner mig alldeles knäsvag så här efteråt. Vill dit igen. På direkten.

17 kommentarer:

  1. En gång har jag varit där. Med min bästa vän. Blev inte förälskad i staden heller. Men det låter som att man får ge det några chanser till. Vackra bilder och skoj att ha dig tillbaka - fullproppad med inspiration kan tänkas :)?!

    SvaraRadera
  2. Pretty pics.
    I like your Paris Lovestory!

    ♥ Franka

    SvaraRadera
  3. I do like this wonderful butterflyies! In my house I have a lot of similar :)

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder...så fina färger!

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder, så vackert. Åh, jag längtar dit! :)

    För mig var det förälskelse med en gång, har bara varit där en gång. Vill dit massor av fler gånger, så fort Alex blivit lite större. Då ska vi åka dit igen. Synd att svärföräldrarna flyttat från Paris och numera bor på "landet". Annars hade vi nog varit där ganska så mycket vid detta laget. :)

    Välkommen hem!
    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  6. Vad underbart! Och vilka sköna bilder! Jag har aldrig varit där men vill hemskt gärna åka dit!

    Jag önskar dig en fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Fina bilder!
    Har just varit på Franska rivieran så jag känner mig lite franskt inspirerad.

    SvaraRadera
  8. Älskar också Paris, vi förlovade oss där den 1 dec 2007, längt upp på Triumfbågen. ÅÅ jag vill dit igen.

    Älskar din blogg, du förgyller min värld, och ruskar om, för jag får såå mycket inspiration! TACK!

    SvaraRadera
  9. Vad härligt det ser ut!!! Härligt med en tripp- själv tar jag en till USA snart;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder, ser hur underbart och inspirerande ut som helst!

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder - igen! Och jag blir riktigt sugen på Paris nu...har aldrig varit där. Kramar Kicki

    SvaraRadera
  12. Jag har aldrig riktigt gillat Frankrike men nu blir jag sugen på att besöka Paris, din kärlek till staden smittar! :) /Nellie

    SvaraRadera
  13. Jag har inte varit där på åtta år men det finns nog inte någon stad man kan älska lika mycket bara genom att titta på andras bilder. Jag måste dit snart igen för att se om jag verkligen älskar stan eller om det är ren inbillning. Tror inte det efter att ha sett dina bilder...love them!

    SvaraRadera
  14. Jag älskar paris, har alltid gjort och kommer nog alltid göra det. Härligt att det äntligen sa klick för dig :-)

    Kram Elina

    SvaraRadera
  15. I photographed the same deers the other day :-) Lovely collection of images you have here, you catched a wonderful atmosphere!

    SvaraRadera
  16. Vilka UNDERBARA bilder från världens bästa stad, nu måste jag snart dit igen ju!

    SvaraRadera
  17. Vad härligt ni verkar ha haft det i stora staden! Såå kul att du blivit förälskad i den. Det tog tid för mig med att bli det. Men på tredje resan var det klippt. Nu längtar jag dit för det mesta och har svårt att välja andra städer då det vankas helgtrip utomlands.

    Förresten medan du njöt av Paris så njöt jag av att titta in i ert underbara hem i reportaget. Så fint så fint! Tack!

    SvaraRadera