18 augusti 2011

söt.


Jag är så svag för barnböcker från femtio och sextiotalen. Speciellt när förlagen har gjort slag i saken och tryckt dem igen. Annars hade jag förmodligen aldrig sprungit på dem.


Det var ju samma sak med de här. Och köpen av de här gyllene böckerna är väl ännu mindre försvarbart. Men bara insidan gör att jag faller pladask.



Och nu såg jag precis att självaste Misse Murr (min hette så) fanns också. Man kan ju bli glad för mindre. Den var nog nästan min sötaste barnbok när jag var liten tills den föll ihop i tjugo delar och därefter blev sönderriven av Viggo 1 år. Sorgligt kapitel det där fast jag lyckades rädda fyra sidor som barnen hade som tavlor ett tag.

16 kommentarer:

  1. Åh, fina bilder och illustrationer! Jag dras också till sånt, tyvärr har mina barn nått kapitelboksålder, och de böckerna är sällan lika fina, men vi kan inte riktigt skiljas från bilderboksgodingarna. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Visst är de fina!
    Jag fick en hög med böcker då min morfar (tyvärr) fick flytta. De tillhörde min mamma & hennes syster när de var små. Och de är ljuvliga - även om texten ibland inte är lika lättläst som den är idag. Nilsen (6 år) frågar ofta vad vissa ord betyder. De böckerna betyder mycket för mig.

    Sofia, dina bilder är ljuvliga! Sååå fina!

    SvaraRadera
  3. Åh, underbara illustrationer! :-)

    SvaraRadera
  4. Håller med så fina. Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Jätte fina bilder och allt, alltid kul att springa på sånt fint! Dina bilder är så härliga alltid. Skulle önska en bild på dig nån gång, vore kul att se dig! :-)

    Kram Elina

    SvaraRadera
  6. Jo, de därböckerna är helt oemotståndliga. Har några i barnens hylla.
    /milli

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder och färger! Det är så härligt att läsa vad du skriver - det är så tydligt att du verkligen brinner för det här!

    SvaraRadera
  8. Det är så mycket krälek i det grafiska på de där böckerna att man blir lite svag.

    SvaraRadera
  9. Vad kul att dom är utgivan på nytt! Lite barndomsminnen är aldrig fel! Kramen!

    SvaraRadera
  10. Men så fantastiska! Rena rama grafiska designen... till en barnbok. Ja vissa saker "var bättre förr" :)

    Ha det bäst!

    Anna

    SvaraRadera
  11. Håller med dig, underbara böcker! Jag får så mysiga minnen av de där illustrationerna!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag älskar såna där gamla böcker! dom har nåt särskilt.

    SvaraRadera
  13. Jag har köpt en hel hög av dom till min dotter, gillar dom jätte mycket!! Hittade mina på Rusta 3 stycken för 100 kr tror jag det var :)

    //Johanna

    SvaraRadera
  14. Nydelige foto!!
    * inspirert *

    LOVE IT!

    SvaraRadera
  15. Jag fann info på denna länken:
    http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?fid=5e2d6005da785ad60004aac979a42f12&hl=en

    För mig funkade det att gå in via http://draft.blogger.com och där göra inlägg sålänge. Lite annorlunda och krångligare, men ok tills det är löst..

    Lycka till. KRAM

    SvaraRadera
  16. Så fantastiskt vackra i färg och form! Jag köper också men jag vet inte om barnen är lika förtjusta som jag...Sudd och kludd lästes ialla fall för lillebror av storebror, bara det!
    Malin

    SvaraRadera