17 augusti 2011

så det kan bli.


Jorå, det hände väl att man skrockade nöjt vid genusdebatterna i Södermalms lekparker. - Näää, Liv gillar inte prinsessor och inte dockor och Viggo har aldrig lekt med bilar och älskar rosa och att klä ut sig till glitterfe. Simpelt uttryckt men ja, ni fattar säkert. Inga stora grejor egentligen, utan bara samma tänk på bägge barnen. Ingen skillnad liksom. Och då blev det som det blev.

Men så fick vi ju fyra barn. Och tätt dessutom. Två av varje. Med samma uppfostran, samma saker, samma allt. Men vad händer. Så fort tvillingarna kan prata så fattar vi vad som snurrar i deras små huvuden. Det är ett rosa glitterfluffigt universum i Nomis hjärna och i Charlies är det bara snabba bilar och att sparka hårt (och tufft) på allt han passerar, fotboll eller ej. Och varenda gång (och då menar jag absolut varenda) de ska önska sig något så finns det bara två saker som gäller. Nomi – Glitterklänning! Charlie – Bilar! Den enda skillnaden är att önskningarna med tiden har blivit mer avancerade. Nu är det mer klänning med silvergliiter och volanger och diamanter och allt på. Och snabbaste bilen som kan hoppa nerför trappan och slå frivolter och köra i vatten och som har fjärrkontroll. Nyss skulle de önska sig färg på Converse från K när han var i USA. Nomi – Converse i silver eller guld. Charlie – Foppatofflor med Blixten på. De lever inte på samma planet liksom. Intressant, en aning märkligt och inte minst skrattretande.

Så till saken. Nomi, hon är en primadonna ut i fingerspetsarna. Hon är en glitterdonna av rang. Hon vägrar att gå till Ica utan tre diadem, femton armband och klackarskor. Hon vrålade senast på ett kalas vi var – Mamma!!! Jag har ju glömt min sminkväska!!! Hon har aldrig ägt någon. Hon fastnar lyriskt över Svensk Damtidning och är i extas över prinsessutbudet. När Elle var här hade jag bett henne att styla ner sig en smula. Okejrå, sen gick det väl fem minuter efter de kommit. Hon såg sin chans och på med allt igen. Det finns liksom inga andra alternativ, det är glitter åt folket som gäller. Framför allt till henne.

Och hon vet vad hon vill, det är hennes lag som gäller här hemma (och på dagis också tydligen). Hon är stentuff och när hon ska sova över hos kusinen fixar hon biffen själv. Hon packar livsnödvändigheter. Det är läppglans, nagellack, smycken och till råga på allt Livs gamla utritade TopModel målarbok. Verkligen livsviktigt. Hon stassar upp sig fast mamma tvingar på henne ett panterlinne för att... Ja, för vadå? Kanske för att jag hela tiden försöker få hennes maxade outfiter att bli lite mer åt det sparsmakade hållet. Innan hade hon rosa glitterklänning utanpå kjolen samt en blå glitterjacka som grädde på moset. Sen är det bara  - Hejrå jag drar nu! Ses en annan dag!

16 kommentarer:

  1. He he, nå måtte jeg smile :-) Kjenner igjen opplevelsen og ulikhetene på mine små. Må være noen genuine ulikheter på gutt og jente, nedarvet et sted! Søtt, men litt slitsomt også. Vesla vår har minst 3 klesskift per dag, så det tar det på å være fashionista..og ikke minst mamma til en...puh ;-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha underbart ju! Hon kommer bli värsta transan när hon växer upp *s* Nej nej, det där lägger ju sig. Men vad härligt att hon redan är så bestämd med vad hon gillar.

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken underbar läsnig, satt med ett leende på läpparna hela tiden;) En riktig liten sockersöt prinsessa du har där;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Haha, man undrar ju vad de påverkas av. Jag tycker att hon är färgstark och härlig.

    SvaraRadera
  5. Hög igenkänningsfaktor kan jag säga :)

    Sofia

    SvaraRadera
  6. Jamen alltså du är ju så duktig på att skriva, man blir så sugen på att läsa å se mer av er hela tiden. Jag är väldigt nyfiken på familjen, fyra barn alltså i vilka åldrar? Å framförallt blir det aldrig nån bild på mamman i familjen så spännande å se vem som gömmer sig bakom tangenterna å sprutar ur sig allt fantastiskt.
    Kram

    SvaraRadera
  7. När öppnar din webshop, jag längtar!!
    Kram madeleine

    SvaraRadera
  8. Ja, så kan det gå! Huvudsaken att dom har fått välja själv tycker jag.

    SvaraRadera
  9. For en herlig jente, og noen fantasiske bilder!

    :D

    SvaraRadera
  10. Låter som en helt underbar liten tjej! :-)

    SvaraRadera
  11. Hahaha, herregud vad underbart! Jag skrattade hjärtligt när jag läste om din tjej ;)


    Tack för din fina kommentar hos mig idag. Det gläder mig att bilderna faller dig i smaken.. Så, Tack söta du.

    SvaraRadera
  12. Det blir verkligen vad det blir. Som lillasyster till tre bröder fanns det allt man kan tänkas av bilar, byggmaterial och bollar. Men vad ville jag ha? Prinsessklänning! Slutade väl då jag blev rejält duktig med bollar, verktyg, modeintresserad och pysslig. Bästa av två världar kanske. Bäst att låta de få vad de vill, som min brorson som älskar klänningar. Bara bejaka, inte skuldbelägga!

    SvaraRadera
  13. Haha... :) Vilken härlig tjej.

    Kram Daniela

    SvaraRadera
  14. Alla - Tack för era finfina hälsningar. Alltid!
    Sofia - Barnen är Liv 8 år, Viggo snart 7 år och Nomi & Charlie 4 år. Och jadu bild på mig själv... det kan man verkligen undra! Jag måste verkligen ta tag i det där :)
    Kram!

    SvaraRadera
  15. hej!
    jag satt också och bara tänkte ;preciiiis som här : )
    men min principessa har ingen tvillingbror...utan en massa storebrorsor istället.
    Härligt men visst är det lite ångest här med over alla volangryschpyschglitter outfits, på Ica o banken, o Bauhaus o stranden...
    Kram!

    SvaraRadera