21 augusti 2011

vissa söndagmornar är bättre än andra.


Ibland blir man glad för mindre. Jag har som sagt en inte så ny kamera. Det är en åtta år gammal Canon 350D, som sjunger på absolut sista versen. Fast jag har ett objektiv som är absolut ett av mina käraste ägodelar. Älskart. Det är ett fast objektiv, Canon EF 50MM 1.8 II. Däremot har jag haft ett trist, tidsödande (väldigt mycket minst sagt)problem senaste tiden, det senaste året eller ärligt talat sedan jag började blogga. Att föra över bilderna från kameran till datorn tar evigheter.


Och då menar jag evigheter, typ en timme. Ja, det är så förbaskat illa och drygt och retligt. Och är man nu inte vid datorn precis exakt i samma sekund då alla bilder precis ha hoppat in där då får man göra om hela grejen. Två timmar blir det då. Så tänk såhär, om man upptäcker att bilden inte blev så bra när, när den väl hamnar där i datorn, då har ju förutsättningarna ändrats rejält. Ljus, motiv, hela alltet. Svårjobbat. Ja. Irriterande. Ja. Oproffsigt. Väldigt mycket ja.

Men jag har liksom bara haft en sladd som jag kopplat emellan. Och jaja, jag vet att min man har nämnt något om minneskortsläsare. Jag vet det innerst inne, fast jag måste ha förträngt det. Men sista veckan fick jag höra samma sak. Av två fotografer (det ska tydligen mycket till för att jag ska fatta). Du måste ha en minneskortsläsare. Och igår så köpte min man en.

Och tack, tack, tack. Mina timmar är räddade, mina dagar är räddade, mitt sega bloggande är räddat. Just i denna stund känns det ungefär som då vi köpte en torktumlare. Hela mitt liv är räddat. Nu överdrev jag ju men gissa hur lång tid det tog? 1 minut och 15 sekunder! Det är ju fasen inte klokt. 1 minut och 15 sekunder och 55 bilder i datorn. Det är ta mig tusan nästan magiskt.

17 kommentarer:

  1. Haha - jag känner glädjen och kärleken till denna lilla läsare! :-D

    Men hur tusan har det kunnat ta en sådan tid, det fattar jag inte? Jag har alltid kört med sladd och det har bara tagit någon minut, måste ha varit något knas med sladden eller?

    Nu kan vi förvänta oss minst fyrdubbelt så många uppdateringar med andra ord..?! ;-)

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Tinajo! Jag fattar det inte heller... Jag kan ju säga såhär, det var ju inte bara en sladd. Jag har haft typ tio sladdar. Helgalet...

    Och absolut, nu blir det bloggrace :))
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Har du fått in den blåa vinteroverallen från mini rodini? Vit dragkedja och päls på luvan... Är nyfiken på priset, och vilka storlekar den kommer finnas i?

    SvaraRadera
  4. Godmorgon du som undrade om minirodini - Jackor och overaller har inte kommit ännu men borde göra det vilken dag som helst.

    Overallen görs från stl. 80/86 och jag har tagit in storlekarna 80/86, 92/98 och 104/110.
    Priset är 1299 kr. Jätteschysst modell och kvaliten är super. Mina barn hade mini rodinis overaller förra säsongen. Vi är helnöjda, har alltid haft Molos tidigare. Man har dessutom förbättrat kvalitén ytterligare till denna säsong.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt! Ha en skön söndag! Kram

    SvaraRadera
  6. Very beautifull blog you have!!

    Happy weekend!

    SvaraRadera
  7. Åhh, vilken lycka!!! Måste varit sjuuukt segt att sitta och vänta på att ladda över bilderna. Ellerhur är det lite så idag att; ju mindre sladd destu bättre :)))

    Trevlig söndag och som någon nämde så ser jag också fram emot fler av dina härliga inlägg...

    KRam SOfie

    SvaraRadera
  8. åh herregud vilken lycka det måste vara!!! hÄrligt!

    Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  9. Vad skönt för dig! Jobbigt när det tar sån tid.

    //Johanna

    SvaraRadera
  10. Lyckan är fullständig!!!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  11. Vad härligt! Det måste ha varit fruktansvärt jobbigt innan.

    SvaraRadera
  12. Låter toppen! Har också haft lite problem, antingen är det glapp i sladden eller i kontakten i kameran, men när det väl blir kontakt då rejsar bilderna fram! Sånt där ska bara funka...
    Kram från en med 0 tålamod med tekniskt krångel
    Cecilia

    SvaraRadera
  13. *fniss* Grattis! Det är så det ska vara.

    SvaraRadera
  14. Härligt! Du har alltid så fina bilder!

    SvaraRadera
  15. Åh vad kul, det innebär att jag kommer få se ännu mer härliga bilder hos dig.

    SvaraRadera
  16. Vad fiffigt det verkar. Kanske att jag ska kolla upp en sån där mojäng. Du måste ha haft ett sjujäkla tålamod för att orka vänta i timtals. Skönt att det nu är löst iallafall. Kram

    SvaraRadera