30 mars 2012

det är fredag och vi säger tack.


Ni vet ju att våra mornar alltid spårar ur. På ena eller andra sättet. Det är alltid något på fyra barn och en mamma som kan gå käpprätt åt skogen.

 
Som frisyren. Alla dras väl med en risig hårdag mellan varven. Men Liv gör det jämt. Anser hon själv åtminstone. Det har gått så långt att hon skriver kom ihåg-lappar kvällen innan som "Börja med håret väldigt tidigt". Då fattar ni säkert nivån. De tusen tovorna går inte att reda ut, benan är fel, den höga tofsen är sned och det värsta av allt är när tuppkammarna är precis överallt. Tuppkammar är hennes benämning på småhåren som inte vill ligga slätt.  

Därför blir man en aning överraskad när hon på några sekunder flätar ihop ett par flätor och ett hårband på det. Och klar! Tack.


Förövrigt var hennes kommentar imorse rätt skön. Hon funderade på vilka sneakers som var bäst. De hade satt upp några plankor så man kunde klättra emellan kojorna de byggt i skogen vid skolan. "Vi är apor nämligen. Jag heter Monki. Smart va? Både min favoritaffär och apa liksom!" Typisk tweenie ena minuten och trädklättrande apa andra minuten. Skönt.

13 kommentarer:

  1. Jag sökte ju bilder på Pinterest och på nätet på frisyrer och framför allt flätor. Flätor och fiskbensflätor som var lite sådär rufsiga. Dottern och jag tittade tillsammans och blev inspirerade. Kul!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bild på Liv. Och flätor är ju så fint. Jag sparar själv till långt hår så jag kan ha lååånga flätor. :)

    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker indianprinsessa du har, underbar bild och väldigt bra beskrivning av hur det kan vara med flickor i hemmet :) .

    Ha en bra fredag!

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken fin bild. Nu blev jag inspirerad att försöka ta ett fint kort på min lilla 7-åring som också är precis så där typisk tweenie ena minute och lekande småbarn den andra!
    /Marie

    SvaraRadera
  5. Vilken fin tjej. Ha en härlig Fredag!

    SvaraRadera
  6. Sorgligt att hon är så fixerad vid sitt utseende i så unga år :( Klart man vill vara fin och det verkar som hon är en kreativ ung dam, men den där lappen hon skriver till sig själv ger mig nästan tårar i ögonen.

    Sofia

    SvaraRadera
  7. Sofia - Jag kan lugna dig med att det är inte så särskilt fixerat härhemma, inte alls faktiskt. Det är nog just ofixeringen och den kreativa sidan som är skälet till hennes lapp. Liv gör nämligen tusen saker varje morgon. Mellan 6 och 7.45 spelar hon lite fiol, viker en pompom, lyssnar på musik, ritar lite manga, övar hjulningar, läser en serie, läser två serier... och PANG så är klockan 7.45 och det är hög tid att gå till skolan. Och det är DÅ hon inser att håret är en enda stor tova, det tovar sig nämligen väldigt lätt. Blir nästan dreadlocks över natten :) Och fixerad eller ej, hon gillar det inte. Rufset alltså. Men då är det i sista sekunden och varken hon eller jag hinner ordna upp det hela, knappt inte ens borsta det. Förresten kom hon hem precis från skolan med tokrufsiga flätor och håret fullt med "tuppkammar" och pannbandet på sned. Och dessutom hål på brallorna av trädklättrandet så allt är nog helt i sin ordning...
    Hälsningar Sofia

    SvaraRadera
  8. Tangle Teezer - testa! Det har varit räddningen för min dotters hår. Och finaste av helger till dig!

    SvaraRadera
  9. Nöjda döttrar kan glädja en mamma en hel dag! jag hatar också "tuppkammar", de är så jobbiga! Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Glömde säga: Hon är ju fantastiskt vacker i sina flätor!

    SvaraRadera
  11. Men gud vad fint... Du gör de allra ljuvligaste små inläggen, Sofia... Jag älskar! Kram.

    SvaraRadera