03 januari 2011

nesting.



Någon dag innan jul tipsade Lotta Agaton om boken Nesting. Fotografen Pia Ulin och stylisten Cilla Ramnek har gjort en bok. En väldigt fin sådan. Sju år tog den att göra. Om inredning från tjugosex olika hem. Inget förlag ville trycka den. Marknaden var mättad tyckte man. Hur dessa förlag tänker där undrar jag verkligen men tackar dessa tjejer att de tog saken i egna händer och tryckte den själva.

Jag hämtade mitt exemplar på Papercut i fredags och kan inte slita mig. Bilderna är fantastiska och hemmen likaså. Det är något skönt över dem. Befriande. Inte tillrättalagt och stelt, definitivt inte likriktat. Personligt så det förslår. Och kul. Och mycket inspirerande. Jag håller med Lotta, lite som en svensk The Selby. Och jag bläddrar och bläddrar, bilderna tar aldrig slut. Inte intrycken heller. Varje gång ser jag något nytt. Boken är supertjock och den är bara min. Den här boken ska ingen rita i, klippa ur, spilla saft i eller ens vika en sida till flygplan. Nix ungar, den här låter ni bli.
rådmansgatan.

rådmansgatan.

heleneborgsgatan.

furåsa.

gotlandsgatan.

Foto: Pia Uhlin.

13 kommentarer:

  1. Nu blir jag ännu mer sugen att införskaffa denna bok.
    Älskar lyxiga blädder böcker och ännu härligare med en som inte är perfekt tillrättalagd och som utstrålar personlighet.
    Brukar kalla just de hemmen "Södercoola " men jag antar att det finns många andra hem som har den stilen även utanför tullarna!

    Tack för titten !
    Carina i Älvsjö

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Jag blir lite sugen att skaffa mig ett exemplar också.

    SvaraRadera
  3. Oj det ser lovande ut. Den får jag nog införskaffa:)

    Tack för tipset!!!

    Kram Madde

    SvaraRadera
  4. ... och jag blir helt kär jag med! Inspirerande till tusen. Lite som boken "Detaljer" - när ögonen inte kan få nog och man vill bara bläddra, bläddra, bläddra... :)

    Måste kolla in den lite närmare, men jag som tänkte "shopstopp" för mindre än tio minuter sedan. Tänkte. Jag tror inte att jag sa det högt. Nä, det gjorde jag säkert inte. :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. den där ser mycket lovande ut!

    Tack snälla du, pysselsetet dök upp idag och det är helt ljuvligt!! Vilka fina kort med präglat papper du har, ska ta tag i min egen situation på den fronten. Och stort tack för i finfint band!! (någon bonus väntar förstås på dig också om du vill beställa ngt hos mig framöver!!)
    kram
    Ylva

    SvaraRadera
  6. Visst är den fantastiskt fin. Det kändes som att få en telefonkatalog full av ögongodis. Den är riktigt maffig i formatet. Och mycket märkligt att inget förlag ville ta i detta. Just denna typ av böcker tror jag visst att det finns en stor efterfrågan på. Titta bara på rivet efter Jeu de Paume. Tack för dina hejarop inne hos mig. Jag blir så glad! Kram W

    SvaraRadera
  7. Helt underbar blogg du har!! Och så mysigt att veta att du finns i Katrineholm, min före detta hemstad :) Och nästa sommar besöker jag butiken Mokkasin...det är helt klart! Hur länge har den funnits? Jag flyttade därifrån på hösten 2009. Fina bilder, fin blogg :)

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset,boken ser supermysig ut! En sådan måste jag bara ha. Ha en fin kväll,kramisar jessica.

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig bok. Tack för dina ord hos mig. Det gick jättebra, mitt möte med min farmor, känns toppen.

    SvaraRadera
  10. Ser ut att vara en fin och härlig bok. Den vill jag ha! Första gången jag hittar till din blogg - lägger dig bland mina länkar så att jag hittar tillbaka...

    SvaraRadera
  11. Den ser fantastisk ut. Tack för tipset! Och Gott Nytt 2011! :)

    SvaraRadera
  12. Åh vill ha, vill ha! :) Tack för smakproven!

    SvaraRadera
  13. Den boken ska ju hem till mig, det ser ju jag! Tipsar om dig på min blog btw:)

    SvaraRadera