18 januari 2011

tisdagstema om mattor.



Fabrikens tema idag är mattor. Förut, när vi bodde i lägenhet hade vi knappt några mattor alls. Folk tyckte det ekade hemma hos oss men vi tyckte det gick bra ändå. Nog för att det finns fina mattor, många alldeles underbara. Men som sagt, dream om. Fast så flyttade vi till det här huset. Och här händer det minsann att vi har mattor, fast inte alltid. Ibland blir jag fruktansvärt trött på dem och slänger upp dem på vinden. Så plötsligt blir de lite saknade. Det roliga med mattor, om man nu inte har gjort sin livs investering i snyggmattorna, är att man kan byta dem lite som man byter kuddar. Färger, stil och material. Så ibland är det plastmattor i grälla färger. De här är från Pappelina och House Doctor.



Och ibland är det alldeles tvärtom. I färgval alltså. Inte den minsta lilla ton av något grälligt. Jag har en väldig förkärlek till tunna, mjuka mattor i bomull. Nästan som en filt man har lagt på golvet. Precis så som min favvomatta, den jag efterlyste. Sen trodde jag väl aldrig att jag skulle skriva det här. Men Rusta... Hmm, det är inte direkt stället jag prioriterar om jag ska åka långt och shoppa (fem mil dit) nu när man bor på landet. Men innan jul svängde jag förbi där för jag letade ljusslingor och kors i taket. Fina mattor hade de. De i korgen är därifrån. Och det var nästan så Ikea kändes dyrt.

19 kommentarer:

  1. ja man blir förvånad på Rusta ibland, jag har också hittat fina mattor där!

    jag kan kosta på mig att åka dit emellanåt för jag har väl bara ngra kilometer: )

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog ändå kunna tänka mig att åka rätt långt för att komma till dit. Rusta överraskar alltid. Jag lämnar alltid butiken med en superful och superfull banangul plastpåse, med en massa otippade grejer.
    Och på kontot - det märks inte. Man kan köpa en lampa för samma peng som en latte och en kruka för samma pris som söndagsbilagan. Och ibland känns DET så befriande.

    Men DU - DÄR ÄR JU MIN MATTA!! Den turkosa. Har du åkt långt för att hitta den? Min hall behöver den. Desperat. Kära, mattägare - hör av dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ha ha, skrattar år Annas kommentar här ovan. Hoppas hon får reda på var hon kan hitta turkosa mattan nu :)

    Den svartvita Rustamattan har jag också, i köket framför diskbänken. Köpte den till och med på rea så då var den otroligt prisvärd. Och jag gillar den massor. Precis som jag gillar Rusta. Säger som Anna: de överraskar alltid och man hittar alltid nåt att ta med sig hem till billig penning. Vilka fina bilder du tagit btw!

    Kram kram /Kristina

    SvaraRadera
  4. Fine svart/hvite matter, og hvilken pris!!! Bra tips som jeg tar med meg neste gang jeg reiser til Sverige.
    Ha en fortsatt fin kveld, klem, Lena.

    SvaraRadera
  5. Ååå, kjempefine! Nydelig inspirasjon :)

    SvaraRadera
  6. Dags att åka till Rusta och inventera lite då märker jag, jättefina mattor både de färgglada och de andra mer nedtonade nyanserna.

    Kram Elvira

    SvaraRadera
  7. underbara mattor!

    Alla de färglada kommer till shoppen inomkort.
    Längtar för de känns verkligen VÅR:)

    Kram madde

    SvaraRadera
  8. Jag skulle nog kunna ha fler mattor än vad jag har, eftersom det finns så många fina. Jag byter ganska ofta för att hinna använda hela lagret.

    SvaraRadera
  9. Visste att du skulle nappa! ;) den stora är det. Gör dig inget besvär, bara om du vill/ hinner.

    SvaraRadera
  10. Rusta kan absolut överraska positivt i bland, men jag är sällan dit. Fina bilder på fina mattor! :-)

    SvaraRadera
  11. Vilken inspirationsbomb av mattor du bjuder på. Härligt!

    Mina mattor är köpta på H&M Home och är vävda i bomull.

    Ha det så bra!

    Kram Daniella

    SvaraRadera
  12. Har faktiskt handlat samma mattor på Rusta. Tycker de är superfina och så kul när man hittar mattor till bra pris. Eftersom jag tröttnar lätt :) precis som du. Ombyte förnöjer helt enkelt.
    Mattorna på övre bilderna hade ju fantastiskt härliga färger, man fick nästan vårkänslor.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  13. Jag har precis samma förhållande till mattor som du, låter det som.
    Undviker dem gärna, men ibland saknar man dom :)

    SvaraRadera
  14. Så fina bilder, Sofia! Jag böjer mig inför ditt öga i vanlig ordning :)

    SvaraRadera
  15. Sådana där turkosa mattor har jag sett på Plantagen.

    SvaraRadera
  16. Sofia! Vad heter mattan från Rusta och vad är det för storlek? Den ser så fin ut!

    SvaraRadera
  17. Haha, jag önskar att det hade varit så! Och att bilden var tagen hemma hos oss! :) Men så är inte fallet.. Men jag håller med - den är SÅ fin!

    Fina svartvita mattor! Kan aldrig bli fel! :)

    SvaraRadera
  18. Men jösses så vackert det blir på bild av dig. Det är ju liksom "bara mattor" och ändå så himla massor snyggt! DU är bäst!

    Kram
    Lina

    SvaraRadera