23 januari 2011

söndagsbilden.

Så försvann den igen. Våren alltså. Den förbaskade vintern kom tillbaka. Inte så märkligt med tanke på att det bara är den tjugotredje januari. Men det var ju så himla skönt att helt plötsligt bli alldeles överraskad av att det trots allt finns en vår. Inom räckhåll. Överraskningar som att vinden plötsligt är varm  känns fint. Och att två plusgrader känns alldeles ljummet. Och att man gillar asfalten (som helt plötsligt syns) jättemycket och vill ha nya sneakers. Just då ville jag inte alls ha nya näbbstövlar för dom gamla låg redan i sin kartong långt ner i källaren.

Men så kom ju vintern tillbaka. Så läser jag på Green Is The New Black att det finns jättefina nya näbbstövlar från samma fabrik som gjorde mina, eller egentligen min mammas gamla, från 70-talet. Och att de är svarta, blanka och ekologiska. Och säkert har jättevarmt foder, inte sådär slitet som det kan bli efter trettio års användning. Och då känner man att det vore nog det enda rätta. Ett par nya näbbstövlar.
 

Hur fint är det inte med vänner som vet exakt vad man önskar sig fast man inte ens vet om det själv. Jag fick en underbar och jättestor plåtask igår.

Kolla söndagsbilder på Fabriken idag.

23 kommentarer:

  1. Jag tycker att näbbstövlar är jättefint. På andra. Alla andra. Själv provade jag en gång och kände mig precis som Ronja Rövardotter. Rumpnissarna skrattade åt mig och jag gick ut från affären utan stövlar.
    Plåtburken däremot hade jag burit ut ur affären och hem, utan problemos! Jättefina bilder, du har öga för det där. Grymt.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Otroligt vilka fina bilder du tar.

    SvaraRadera
  3. Härliga näbbisar och skönt att din mamma haft dem också. Du kan ju plocka fram dem till våren när du inte behöver så varmt foder.. om våren kommer det vill säga ;)

    /Mia :)

    SvaraRadera
  4. näbbstövlar väcker känslor hos mig.
    från barndomen då jag hade ett par
    men de kanske inte var så "inne".
    de var så fina, och jag skämdes då men hade varit stolt idag om jag haft dem kvar.

    kram.

    SvaraRadera
  5. Fine støvler! og fint dokumentert :) Klem.

    SvaraRadera
  6. Underbar ask! Jag levde hela barndomen i näbbstövlar, de var nog ganska varma med tjocksockar i...

    SvaraRadera
  7. Jodå, hade också näbbstövlar en gång i tiden... fast de skulle kännas lite malplacerade här i Parisförorten... Köpte en exakt likadan plåtask inne i Paris häromdan (fast lite mindre)!

    SvaraRadera
  8. Grymt fina stövlar, grymt fin ask (var är den ifrån?) och grymt fina bilder. Ha en fortsatt grym vecka! Kram/Malin

    SvaraRadera
  9. Oj så fina stövlar! Sådana vill jag också ha till nästa vinter..
    Tack för svaret ang soffan och bordet. Håller helt med dig om problemet med soffor, jag nästan hatar soffor! När vi flyttade ihop köpte vi en howard variant som jag inte alls blev kompis med så den såldes vidare och vi fick provisoriskt låna en soffa från A´s mamma som vi hade i 1 är och just nu sitter jag i en Kivik från Ikea som köptes för att vi inte fick plats med någon annan variant men ändå ville ha en soffa, vit, billig och liten blev lösningen för denna gång. Blir galen! :)
    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  10. Jag njuter så av dina inspirerande foton! Om vi ska bygga (väntar på svar från banken) ska vi ha plankgolv. Så vackert!

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder! :-)

    Jag är så innerligt leds på vinter att det inte hjälper med logik; dvs att det faktiskt bara är januari än. Jag vill bara ha vår och sol nu, det är så det känns i hela kroppen!

    SvaraRadera
  12. Ja, visst känns det lite tröstlöst... vår, vinter, vår, vinter... Men det är väl bara att inse att det dröjer ett tag innan våren är här på riktigt.

    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  13. Ljuvligt vackra bilder! Jag beundrar näbbstövlar som koncept. På mina fötter ser de bara märkliga ut :)

    SvaraRadera
  14. HEj
    Fina bilder!
    Näbbstövlar är så fina.
    Jag hade det på 70talet.
    Ha en bra vecka !
    Monika

    SvaraRadera
  15. Vilka härligt vintrigt ombonade bilder!
    /Elina

    SvaraRadera
  16. Så otroligt vacker ask, Vet du var den är i från??

    SvaraRadera
  17. Hittade in här av en slump och OJ vilken härlig blogg! Bilderna är så fina och listan på bloggfavoriter ska jag sätta mig och gå igenom så fort jag har mera tid! UnderbarT!

    Maria

    SvaraRadera
  18. Jag kom ihåg mina näbbstövlar som jag hade på -70talet.

    SvaraRadera
  19. Oj vilka vackra bilder! Super fina! Och trevlig blogg :)

    Johanna
    blog.highwaydesign.nu

    SvaraRadera
  20. Fin blog og fine bilder :) Lurer veldig på hvor den vakre hvite eksen er i fra?
    Melissa / Ideas to Steal

    SvaraRadera
  21. Vad fantastiskt duktig du är på att ta bilder!

    SvaraRadera
  22. Vad coolt att du hade ett par äkta vintage näbbstövlar! :) De är ju jättefina. Men visst, håller med om att man hellre tänker sneakers än vinterstövlar nu...

    SvaraRadera