30 januari 2011

söndagsbild eller hej februari.

Ända sedan Liv föddes för snart åtta år sedan brukar jag tänka. Våren kommer sådär runt 12:de mars. För 2003 var det den allra första riktiga vårdagen och solen gassade. Och när vi vågade oss ut med vagnen (vilket i och för sig var ett par veckor senare) så droppade det från taken. Och för varje dag som gick så försvann vintern mer och mer.

Fast i år har jag gått och inbillat mig att våren redan varit här, flera gånger faktiskt. Nästan direkt efter nyår. Jag har surat över bakslag som minusgrader och ännu mer snö. Jag har städat undan vinterkläder för att morgonen efter få ta fram dem igen. Jag har till och med övervägt att ta bort innerfönsterna på verandan. För att inte tala om allt mitt bloggsnack om tulpaner, blommiga kjolar, nya sneakers och gröna bollfranssjalar. Så slog det mig idag när jag städade fram min gamla kalender från KlevelandOrd att februari är ingen vårmånad. Egentligen. Det är fortfarande vantar och halsduk. Det är absolut skridskoåkning. Det är definitivt utflykt med varm choklad och korvgrillning. Så det är väl bara att gilla läget. Jag lägger ner vårfeelingen ett tag tills det är mer på riktigt. Och att tiden rusar fram det vet vi ju alla. Så passa på. Man vet aldrig när det blir vinter nästa gång.

Söndagsbilder på Fabriken.

18 kommentarer:

  1. Detsamma slog mig idag, tänkte att nu äntligen är det vår...men nej det är inte ens februari och då är det aldrig vår. Tyvärr vi får gilla läget ett tag till.

    Kram anna

    SvaraRadera
  2. Ja, man får helt enkelt g(r)illa läget. Men uppsidan heter semlor, is-promenader och superkort månad!
    Men på rivieran där har de packat undan vantar och halsdukar och i min fantasi bor jag där. I min studio får jag solen i ögonen och måste öppna för att släppa in lite kall luft. Jag tar en promenad med solglasögon och tjockkofta. I sanden är det så ljummet att jag kan gå barfota.
    Men som sagt, vi får ju äta semlor. Alltid något.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ja, du... märkligt för det samma slog mig idag. Jag tror så många längtar och vill ha vår nu eftersom vi fick så tidig vinter. Åtminstone vi här nere i Skåneland. ;)

    Vi har redan haft våra 2 månader med vinter. Nu är det dags för vår tycker vi...

    Fast som du säger. Man ska njuta av dessa vackra vinterdagar som är kvar. Idag har varit en sådan. Fylld av solsken. :)

    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  4. Fast jag vill tillägga att vi redan haft våra 2 månader med vinter + 1 månad såklart. ;)

    SvaraRadera
  5. Det är som Charlotta säger. Vi har haft vinter JÄTTELÄÄÄNGEEEEEE nu.
    Så mentalt är vi innen i vårfasen men naturen spelar oss ett spratt ;))

    ............snart så

    SvaraRadera
  6. Min äldsta tjej är född i mitten av mars 2007 och det var en otroligt fin vårdag som följdes av flera sådana. Så jag känner igen mig i det där, våren kommer i mars... för då gjorde den ju minsann det!

    SvaraRadera
  7. Jo men visst är det fortfarande vinter, fast nog kändes det lite vår idag i luften . Och har ni inte märkt att det har blivit så mycket ljusare..härligt.Tack sofia m familj för en god lunch idag. Smakade mmmmm.Mormor o morfar

    SvaraRadera
  8. Jag hörde t o m takdroppet för ett par dagar sedan, den måste vara nära! Våren alltså... Vintern, den vet jag precis vart jag har; rätt utanför dörr´n. :)

    SvaraRadera
  9. Även i Paris är det långt till våren känns det som, med minusgrader på morgonen! Fast jag har inga semlor att trösta mig med... men ett glas bordeaux funkar rätt bra det med ;)

    SvaraRadera
  10. Alldeles sant! Sant att mars är vårmånaden (jag fyller år då;-)) och att februari är kort! Egentligen borde februari vara månaden då man kan njuta vintern på riktigt. Solen står högre, dagarna blir längre och skid -och skridskoturerna borde bli så mycket mysigare. Fåglarna sjunger en annan melodi och solen värmer mm...

    Hoppas du får en underbar vinterdag!

    Kram,
    A

    SvaraRadera
  11. Heej
    Men du vilken fin kalender ,,,en sån skulle jag vilja ha. !! Ja visst längtar man, var inne i stan i går o fika med en go vän på kvällen o det var ljust vid 17 tiden då kändes det som vår=))) Men det är mysigt med vinter med=))
    KRAM

    SvaraRadera
  12. Hej hej!
    What a nice suprise... thank you for following me :)
    Wishing you a wonderful week!

    SvaraRadera
  13. Jag förstår dig, det är lätt att önska sig in i våren så snart vi tagit oss över till det nya året. Sådan är jag med och ibland tror jag att jag liksom lever kvar i skolvärlden - när det hette vårtermin och man började räkna dagarna fram till årets första lov. Kan vara det. :)

    Men först semlor och fika med vännerna. Absolut!

    Vackra bilder som vanligt, och din svartvita vas ropar "kom och ta mig" till mig. Sorry, men jag kanske måste lyssna till vasen så vill du ha kvar den bör du låta vinterglaset sitta kvar i verandan. :)

    Kram kram
    Lina

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder som vanligt i ovanliga perspektiv. Vackert, vackert! Tack för det. Haha, kul att du såg mitt meddelande så småningom då. Ses på torsdag! Kram!

    SvaraRadera
  15. Åh, älskar min gamla almanacka av Ingela. De är så klockrena de där månadscitaten.

    SvaraRadera
  16. Det är märkligt det där. Bara för att tomtarna åker ner i kartongerna så tror man plötsligt att det är vår?!?! Här i norr har vi några månader kvar innan vi kan ta bort några vinterkläder. Vilken härlig kalender, förresten! :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  17. Den här tiden mellan vinter/vår är lite seg. Alla vårprylar kommer ut i affärerna men ute är det is och minus 5 grader.

    SvaraRadera
  18. Känner igen mig, riktigt inbillar mig en massa vårtecken bara för att jag VILL ha vår. Men visst, du har rätt. Man ska nog försöka njuta av vintern istället :)

    SvaraRadera