25 januari 2011

tisdagstema om badrum.


Jag visste ju att endera dagen dyker det upp. Ett tisdagstema om badrum. Och då kan det inte bli några tjusiga bilder från ett flott badrum hemma hos oss. För våra badrum hör inte till den kategorin. De har liksom kringgått renoveringshetsen. Fråga mig inte hur för jisses vad det skulle behövas. De är fula. Rent ut sagt bedrövliga. Och som om det inte skulle räcka så är de försedda med toaletter med cisterner som hänger långt upp i taket. För att spola måste man dra i en kedja. Det kan ni ju räkna ut hur enkelt det är för fyra små barn och deras kompisgäng. Förenat med livsfara om de nu försöker sig på momentet själva.


Dessutom är cisternerna piffade med några cherubliknande (eller vad ska det egentligen föreställa?) porslinskonsoller. Det roliga är att figuren lade jag märke till för bara några veckor sedan. Vi har bott här i 3, 5 år! Jag stod och borstade tänderna när jag plötsligt fick span på den. Men herregud vad är det, minns jag att jag tänkte. Hade mest gått runt och retat mig på den där konsollen tidigare. Och nu blev det ännu värre. Inte min typ av konsoll om man säger så. Fast utsikten är fin i alla fall.


Men någon gång när vi orkar ryker den ljusblå våtrumstapeten. Och den aprikosa. Så gör vi ett par sådana här finfina badrum.

Badrumsinspiration på Fabriken idag.

Bilderna längst ner är från Elle Interiör för länge sedan.

18 kommentarer:

  1. Jag jublade inte heller högt över dagens tema. Vårt badrum är inte direkt det man skryter om... Men bilder kommer lite senare och jag fokuserade på detaljbilderna jag med :)
    Kram / Kristina

    ps. Och konsollerna... oh my! :)

    SvaraRadera
  2. Jag kände också en viss panikkänsla när temat badrum kom upp och räddade upp situationen med att visa mitt drömbadrum lika som du. Roligt det där med konsollen, alltså att du inte upptäckt figuren först nyligen.

    Ha det bra

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hahaha!! Tror nog att det finns en o annan som skulle dö för dina cisterner med konsoler, så ni kan nog få en slant hos en byggnadsvårdare när det är dags att byta ut dem. :-) Men tillsammans med barn förstår jag att de inte är nån hit! Det vänstra drömbadrummet är såå fint! Tillhör Gunnel Sahlin om jag inte minns fel. Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  4. Nej dagens tema gick inte hem här heller. Vi verkar vara ett gäng som inte har blivit med badrum ännu.

    Men konsollerna du visar är ju för bra coola. ;)

    SvaraRadera
  5. Så här på behörigt avstånd blir det vackert :)

    SvaraRadera
  6. Underbart vackra bilder. :) Även om ni inte tycker själva badrummen är vackra så tycker jag att konsollerna var himla snygga!

    SvaraRadera
  7. Hahaha...jätterolig inlägg!! ;) Nu var det svårt för mig med den här gången. Som tur så har vi en bastu som man kunde visa;)

    SvaraRadera
  8. Drömma om nytt får man alltid göra, det gör jag också.

    Läste om hunden i inlägget före och fnissade, kände igen tankegångarna. Vi skaffade hund när flickorna var 11 och 14. Tjejerna har flyttat hemifrån för länge sedan, men hunden bor kvar hos mej. Fina Jack Russeln Moa, nu 14 år.

    Ha en skön tisdag!//Lissen

    SvaraRadera
  9. Men, haha, jag trodde du skojade först! Förstår att det inte är praktiskt med cisternlösningen men vackert är det ni måste dra i;-) Konsollerna är ju underbara...på ett lite kitschigt sätt:-) Jag skulle gärna byta mitt 90-talshelvete till badrum mot ditt...tror jag;-)

    Inspirationsbilderna av badrum du visar är så klart urfina och en dröm för vem som helst;-)

    Kram,
    A

    SvaraRadera
  10. Ja, jag ställer mig till skaran av Fabrikenmedlemmar som inte jublade över dagen tisdagstema. Det är svårt med badrum...!

    Men själv lyckades jag lura ögat ganska bra i dagens badrumsinlägg, vårt badrum ser faktiskt rätt fint ut.
    Och om dina badrum är så bedrövliga som du skriver så har du också lyckats bra med ditt lurendrejeri idag, för på bilderna ser det riktigt fint ut! :-)

    SvaraRadera
  11. Det tål att upprepas: det är detaljerna som gör det. Jag tycker också att din "pull"-mojäng :) och den gammaldagskranen ser fina ut. Nästan lite antikvitetskänsla... på ett positivt sätt alltså. Våtrumstapet däremot, kan nog inte bli vacker ens i en mästerfotografs händer?!
    /helena

    SvaraRadera
  12. Hej
    JA, har man ett badrum som funkar är det en stor grej att göra om det. Tycker också att detaljerna som du visar är fina....
    Ha en bra dag
    Monika

    SvaraRadera
  13. Dina närbilder är väldigt fina!
    Det är konstigt det där, att man totalt missar vissa detaljer. I flera år, sen en dag ser man dom. Ibland blir man ju till och med nöjd att man äntligen hittat dom, detaljerna.

    Man blir glad och varm i hjärtat av din blogg!
    /Eva

    SvaraRadera
  14. Hej!
    ja usch ja. Vårt badrum är ett trevligt 90-tals sådant med blå plastmatta och sjukhuskakel, brummande toalett och gulnade rör. BLÄ rent ut sagt. Att det ska vara så himla dyrt att renovera. Grrr. Men nån gång så o vilken dröm det kommer bli att ta första badet.
    Du skriver såååå bra o roligt! Kram/ Jennifer

    SvaraRadera
  15. Tänk att man kan ha så olika smak, haha! Själv tycker jag det är hur snyggt som helst, det du visar på bilderna.. Inklusive de "hemska" konsolerna;) Dock förstår jag det opraktiska med det hela. Och ljusblå och aprikos våtrumstapet låter inget vidare! Må gott //Petronella

    SvaraRadera
  16. Badrummet längst ner till vänster har jag också i min inspirationsmapp, så fint!

    Haha, tack för de delade tankarna kring soffor och lustigt att vi gjort samma felköp. Men oj så fin den var som du länkade till! Säkert helt gratis eller vääldigt billig, typ ett kap ;) Verkar farligt att surfa omkring och spana på soffor sådär..

    Kramar

    SvaraRadera
  17. Jag har svårta att tro att ert badrmu är bedrövligt, men okej. Låt säga det. Anyhow har ni ju en sagolik utsikt.
    Att du har missat den där grekiska wc-guden i tre och ett halvt år. Inte klokt. Vilken smitare.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Åh, nostalgi. Jag tycker mig ana det gamla vattentornet i bakgrunden. I skogarna där bakom gick jag på Mulle ett par år när jag var pluttis.

    Usch, ja, våra badrum är också bedrövliga och borde ha åtgärdats för länge sedan. Jag tror det är motviljan till att anlita hantverkare som hindrat oss...

    SvaraRadera