13 september 2011

kanske att överdriva.


Jag har en ny galgcrush. Fick en bunt nya (eller gamla såklart) av min lillasyster. Jag som inte ens visste själv att jag önskade mig sådana. Hur fint är det inte med sådana presenter? Superfint.


Säkert ger de många härliga sjuttisvibbar ala gillestuga. Men jag tycker bara de är tjusiga. Lite Thonet-stol över dem. Lite väl glidiga för klänningar men klämmor är bra.


Jag har så många kärlekar till galgar att det nästan är överdrivet. 


Och tillslut lyckades jag verkligen fynda sådana här. Jag hade tidigare försökt tiggt till mig likadana av min 92-åriga mormor. Men nope det gick inte för sig. Fick bara låna dem på mycket bestämd tid. Och så har jag galgar med plastband, stålgalgar, galongalgar utan nitar, teakgalgar, barngalgar... Ni hör ju själva, det är överdrivet. Fast det är ganska bra att ha ibland. Tro mig.

Och jag har inte glömt resten av frågorna. Absolut inte. Det är nog mest att jag är lite långsam av mig och att huvudet är lite fullt av en massa annat och att det var en hel hög med frågor roligt nog.

Men jag lovar. Nästa svar blir vad jag aldrig släpper in i hemmet och vilka tre saker jag inte kan leva utan. I inredningsväg då. Och om namnet Mokkasin. Och mitt värsta inredningsköp. Ses!

19 kommentarer:

  1. Åhh jag ÄLSKAR trägalgarna med de olika boutique och herrekiperingsnamnen. Själv äger jag bara två sådana men känner nu ett intensivt sug efter fler. Speciellt samlade i en hög mot en snygg bakgrund....mmmmmmm.

    Oj oj så du inspirerar med dina bilder Sofia, du ska bara veta. TACK!

    Ha en fin dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Nu fick du mig till att vilja springa upp på vinden och se vad det egentligen är för galgar jag stoppade i den där säcken när jag rensade ur garderoberna när vi tog över huset. Jag har nog inte insett innan vilka guldkorn galgar kan vara! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har också en liten samling sådana där gamla med tryck från klädaffärer. De där färgglada är ju snygga också...

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också fina gamla galgar. Vilken stor och fin samling du har. :)

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara former på galgarna. Jag håller med om att det är lite Thonet över dem :-)

    SvaraRadera
  6. Nämen du, jag förstår dig och älskar galgar jag med. Vi hade ett gäng rottinggalgar när jag var ung, undrar var de tog vägen. Hoppas hitta lite smått och gott i farmors gömmor på lördag, när operation flytt från stort till mindre sätter igång. Kanske galgar, kanske något annat.

    Som vanligt... hjärtar dina bilder!
    Kram.
    Lina... som inte är "snäll" utan bara grymt ärlig. ;)

    SvaraRadera
  7. galgar kan verkligen vara så fula och så fina... dessa var fantastiskt fina :)

    SvaraRadera
  8. Heja galgarna! Jag var tvungen att riva ur mina fina ur garderoben och göra ett eget galginlägg. Så tack för inspirationen :) Länkade självklart tillbaks till dig i inlägget. Nu måste jag bara hitta såna fina galongalgar också...

    SvaraRadera
  9. Så kul att du fått tag i så vackra gamla galjar- själv kör jag med trådgaljar från kemtvätten- inte för att de är snygga utan bara för att de tar minst plats;) Kram

    SvaraRadera
  10. galgar är en underskattad liten sak. men ack så viktig !

    SvaraRadera
  11. Å jag har alla de där galgarna, så jag antar att jag också har en galgcrush, då. Speciellt kär håller jag trägalgarna som kommer från min mans morfars herrekipering i Skåne med familjens namn på.
    Mera galgar åt folket! :)

    SvaraRadera
  12. När mamma dog så tog jag över en drös med såna där gamla trägalgar med gamla affärsnamn på. Det är så kul att gå och titta på dom. Dom flesta är före "min tid" så att säga... :-)

    SvaraRadera
  13. Du har rätt - galgar är underbara! Jag är särskilt förtjust i de gamla trägalgarna :)

    Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  14. Vad kul med en galg-samling. Det är något man ser varje dag utan att se.
    Rottinggalgarna har jag vuxit upp med, men jag såg dem första gången nu.
    Tack för fin inspiration.
    Allt gott från Marie

    SvaraRadera
  15. Jag gillar också trägalgarna! Har försökt och spara på likadana ett tag och är extra glad för de med lite historia, som de som kommer från en gamla herrbutik i hemstaden etc.

    Har inte kommenterat här på ett tag, men så fort det kommer ett nytt inlägg från dig, är jag här, läser, beundrar och inspireras!

    Kram!
    a.

    SvaraRadera
  16. Ja men vem hade trott att en galgsamling kunde vara något att ha. Jag tror att du är en trendsättare i det här fallet för jag förstår att det är fler än jag som diggar dina bilder. :) Ska bli jättekul att läsa svaret på "mina" frågor!

    SvaraRadera
  17. Fantastiske bøjler (eller galgar som det hedder på svensk!) Jeg har også en svaghed for galgar - faktisk er der rigtig meget kulturhistorie gemt i galgar...

    SvaraRadera
  18. De är jätte snygga, älskar också gamla galgar!

    Kram Elina

    SvaraRadera
  19. Köpte plastgalgar idag...så fina. Och retro.

    SvaraRadera