12 september 2011

måndagstips.


Igår frågade en av mina vänner mig om ordning och reda-tips. Och gudars vad jag slängde mig med klokheter precis som om jag inte hade gjort annat någonsin. Än att ha organiserat och strukturerat. Hon blev nog lite förvånad. Och jag med. Att jag lät sådär fasligt klok alltså. Och det är klart att sådär i telefon, i klar distans från verkligheten, låter ju alla tips otroligt bra. Det är ju bara sen när man ska realisera dom det brakar lite åt fel håll. Minst sagt.

Men mina tips var självklart Unicorn, den är perfekt för alla kläder som ligger och dräller. Ni vet de där som inte borde tvättas men inte heller vikas ner i lådan igen. Bästa grejen.

Och uppsamlingslådor. Förvaringsstationer lite varstans. Alla måste ha en egen funktion, det får inte vara allt i samma liksom. Då orkar man aldrig sortera.

Och så var det krokar. Vilket det här inlägget egentligen skulle gå ut på men ibland har man tydligen svårt att hålla sig till ämnet. Krokar är perfekt för barnens viktigheter. Till sånt som alltid är försvunnet. Och sådant som alltid blir lite extra katastrofalt just i det läget.

I-poden (för att inte tala om laddaren.. megakatastrofläge), hörlurarna, nintendot(laddaren igen) ,  ficklampan, stråhatten... Det är viktigt att krokarna hamnar lite för högt för vissa små syskon. Väldigt viktigt.

Och jag och min kompis hann inte avverka situationen med viktiga papper, räkningar och sånt. Kanske för det inte finns något bra svar. Inte från mig åtminstone.



Nu låter det nästan som om jag härmed med detta inlägg kastar mig in i en ny superorganiserad vecka med värsta ordningen och redan. Kan säga att det är precis tvärtom.

Vad sägs om sammanlagt tio stycken olika, spridda aktivitetstillfällen för ungarna. I veckan alltså. Bevare mig väl och vi som dessutom saknar sådan där översiktsalmanacka. Min lilla Moleskin är mest bara snygg. Så... wish me luck att vi får den här uppstartsveckan i backen.

18 kommentarer:

  1. Haha - i teorin vet jag preciiiis hur jag borde göra men i praktiken blir det ju banne mig aldrig så. Blir tokig i bland, speciellt på alla lösa papper som skickas hem från pojkarnas skola...

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!
    Bra tips! Högarna med grejer bara växer och växer här hemma. Kids :)!
    Krokarna har vi med i svarta. Grymt snygga kan jag tycka.
    Ha en bra dag/ Jennifer

    SvaraRadera
  3. Jag har våra räkningar i en sådan där plåtpostlåda från Bruka som vi skruvat upp på trappräcket i köket. Där postar jag alla räkningar tills det är dax att betala dom, och efter det åker de ner för slutförvaring i arbetsrummet i pärmar (men jag sorterar in dem i pärmar max 2 ggr om året, innan dess är det huller om buller i en tidskriftssamlare)

    SvaraRadera
  4. Ska kanske blogga om det förresten, har gjort det för länge sedan...

    SvaraRadera
  5. Snygga och praktiska krokar! Var kommer de ifrån?

    PS. Tack för en fin blogg med fantastiska bilder!

    SvaraRadera
  6. Och du lyckas ju till och med få det riktigt snyggt med alla dina krokar - som ett litet stilleben i sig :)

    SvaraRadera
  7. He, he känner till det där med att vara klok i teorin. Och veta precis hur det ska vara :) Men faktum är att jag också har lärt mig att ordning och reda, mycket förvaring och var sak på sin plats förenklar livet betydligt. Fint inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja herre gud vad man kan brassa på när nån frågar eller ämnet tas upp. Oj oj oj. Och det där med att det enklaste är ju att ta tag i problemet/grejerna/pappren med en gång så bildas det aldrig några högar... Jovars - om det vore så enkelt alltid.

    Skönt att höra att vi är många :)

    SvaraRadera
  9. Gud vilka fantastiska bilder. Är det du som tagit dom? Kan jag få låna dom till bloggen måntro?

    /Johanna

    SvaraRadera
  10. Alltid bra med krokar, ännu bättre när det ser snyggt ut! :-)

    Tack för att din hälsning på min blogg! Det värmer!

    kram
    Erica

    SvaraRadera
  11. Åh, alltid lika underhållande att läsa dina inlägg! För att inte tala om dina bilder.

    SvaraRadera
  12. Jag diggar dig skarpt! Så skön inställning. :) /Nellie

    SvaraRadera
  13. Gorgeous and inspiring picuteres. It´s really a pity that I cannot understand the text ;). Best wishes, MiMa

    SvaraRadera
  14. Terese - Tack! Och krokarna är Jonas Bergfeldts krok Mama. Jag har dem i vitt på affären (som snart öppnar) och de kostar 165.

    http://www.essem.se/prod_krokar_hangare_mama.asp

    Hälsar Sofia

    SvaraRadera
  15. Tänk att några krokar på väggen kan vara sådär snyggt. :-) Bra tips!

    SvaraRadera
  16. Svar: Tack så himla mycket Sofia, det va mig du såg! :)

    Då ska jag se om jag kan få ihop något inlägg med dom, dina bilder som är så fina! :)

    Kram
    /Johanna

    SvaraRadera
  17. Toppen, tack snälla!

    SvaraRadera
  18. love your blog. greetings from helsinki :)

    SvaraRadera